Hlavní obsah

Kontroly zjistily, že výprodej Carrefouru nebyl v pořádku

PRAHA

Inspektoři České obchodní inspekce, které po skandálu s novoročními výprodeji poslal do hypermarketů Carrefour ministr obchodu, zjistili, že výprodeje nebyly v pořádku. Ředitel inspekce hovoří o alarmujících výsledcích. V některých obchodech totiž nebylo k dostání zboží, na které se slevy vztahovaly a některé kontrolní nákupy byly navíc výrazně předražené.

Foto: Jan Pařík

Prostějov v úvodním kole druhé nejvyšší korfbalové soutěže nasadil to nejsilnější, co měl k dispozici.

Článek

Společnosti Carrefour za to hrozí až miliónová pokuta. "Výsledky (kontrol) jsou alarmující. Přestože prodávající ve svém reklamním letáku uvádí, že negarantuje, že uvedená nabídka zboží je ve všech hypermarketech, tak je především neetické, když tyto výrobky se v prodeji nacházely pouze v tak malém množství, které uspokojilo pouze řádově desítky zákazníků," řekl ústřední ředitel ČOI Jiří Pěkný.

Řetězec Carrefour však odmítl, že by slevami z počátku tohoto týdne porušil předpisy. "Nejsem si vědoma, že bychom se nějakým způsobem provinili," řekla televizi Nova mluvčí Carrefouru Jana Havlíčková.

Podle ředitele ČOI však například brněnská prodejna Carrefour zlevněné zboží měla na skladě, ale do výprodeje jej nedala. "Zjistili jsme také to, že původní cena některých výrobků uváděná v letáku, od které se odvíjela novoroční sleva, byla vyšší než prosincová cena tohoto zboží," uvedl Pěkný. Podobně na tom byly i prodejny v Olomouci a Ostravě.

"V Olomouci naši inspektoři zjistili, že ze 130 druhů nebylo v prodeji 55 druhů. Například u elektro sortimentu chybělo deset druhů," uvedla ředitelka ostravského inspektorátu Dagmar Kotalová.

Inspektoři odhalili předražování

Podle Pěkného byly navíc v prodejnách Carrefour některé ceny zlevněných výrobků zaokrouhlovány směrem nahoru, v několika případech až o desítky korun. "Kontrolováno bylo také správné účtování, vybavení nepotravinářských výrobků informacemi o výrobku a údržbě v češtině a zda je kupující řádně informován o ceně prodávaných výrobků," podotkl Pěkný.

Dodal, že inspektoři v prodejnách Carrefour například zjistili předražení několika kontrolních nákupů až o 36 procent. "Na výrobky, které nebyly dostatečně vybaveny informačními povinnostmi, byl vydán zákaz prodeje do doby sjednání nápravy. Společnosti Carrefour za tyto prohřešky proti zákonu o ochraně spotřebitele hrozí ve správním řízení až milionová pokuta," uvedl Pěkný.

Kontrolní akci ČOI odstartoval novoroční výprodej právě v hypermarketech Carrefour, kde klesly ceny některého zboží až o 95 procent. Na řadu zákazníků, kteří prodejny Carrefour vzali útokem, se však ihned v pondělí zlevněné zboží vůbec nedostalo.

Řetězce zákon odmítají

Ministr průmyslu a obchodu Milan Urban už řekl, že pokud kontroly nedopadnou dobře, připraví novelu zákona o ochraně spotřebitele, která stanoví podmínky výprodejů. S tím ale řetězce nesouhlasí. Vše prý upravují už současné zákony, měly by se jen lépe aplikovat.

"Podle mého názoru je současná legislativní úprava dostačující. Neexistuje ideální zákon a úsilí všechno řešit cestou regulací je z dlouhodobého hlediska kontraproduktivní. Nesmíme zapomenout, že slevy a výprodeje jsou důležitou součástí nabídky pro zákazníky a jejich regulace a omezování může nakonec poškodit pravě spotřebitele," řekl dnes zástupce společnosti Tesco Vesselin Barliev.

Podobně se na věc dívá také jednatel společnosti Globus Petr Vyhnálek. "Nějaké další úpravy jsou podle mého názoru zbytečné, protože současná legislativa je v této oblasti dostatečná. Je třeba ji pouze aplikovat," uvedl Vyhnálek s poukazem na zákony o ochraně spotřebitele, ochraně hospodářské soutěže a na obchodní zákoník, jenž postihuje i klamavou reklamu. Podle zástupců řetězců jsou obchody, které klamou zákazníky potrestány negativní reklamou a odlivem zákazníků.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám