Článek
„Státní odborný dozor zjistil, že kontrolované vozidlo opouštělo areál klatovské STK ještě před ukončením technické prohlídky,“ popsal Novinkám mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka událost z počátku tohoto měsíce.
V okamžiku přepadové kontroly totiž stále nebyl vyplněný záznamník závad vozidla a vystavený protokol o technické prohlídce. Přitom už na vozidle svítila čerstvě dodaná nálepka o kontrole s platností na dva roky. Auto podle ní bylo způsobilé a bez vážných či nebezpečných závad.
Poté, co kontroloři vozidlo poslali na prověřovací prohlídku, nestačili se divit. Prověrka odhalila dvě lehké, sedm vážných a dokonce i jednu nebezpečnou závadu.
Nejdostupnějším autům hrozí konec nebo zdražování
„Kontrolnímu technikovi byla proto z důvodu závažného porušení jeho povinnosti, spočívající v nezaznamenání nebezpečné závady, která mohla vést k ohrožení bezpečnosti silničního provozu nebo života a zdraví člověka, na místě zakázána činnost provádění technických prohlídek,“ dodal mluvčí Jemelka.
Zmíněného pracovníka zároveň čeká řízení o úplném odnětí profesního osvědčení.
Další kontroly u stanice měření emisí v Klatovech i ve stanici v Domažlicích nicméně žádné pochybení či podvodné technologie neodhalily. V Domažlicích proběhla kontrola bezchybně. Prověřované auto tam nevyhovělo ani v měření emisí, ani při samotné STK.
Mimořádné kontroly začaly už v září a kontroloři při nich kvůli podvodům uzavřeli dvě stanice měření emisí v Olomouci a v Lipníku nad Bečvou na Přerovsku.
Na podvody a korupci při měření emisí upozorňuje již roky Asociace emisních techniků a opravářů i Transparency International. Používají se různé techniky, od slabšího sešlápnutí plynu nebo umístění sondy dál od výfuku, až po sofistikované technické pomůcky, aby závadné auto prošlo.
Zatímco u stanic měření emisí nevyhoví sotva tři procenta aut, při silničních kontrolách je to šest aut z deseti. Mnohdy přitom mají poměrně čerstvý platný emisní certifikát.
Podezřelé emisní kontroly u aut. Projdou skoro všechna a někdy už za minutu
Auta dál stárnou
Průměrné stáří osobních aut v registru se za deset let podle údajů Svazu dovozců automobilů zvýšilo o více než dva roky na 16,4 roku.
Ačkoliv podle ředitele společnosti Cebia Martina Pajera je skutečnost o trochu lepší, jelikož ve statistice figurují i nevyřazené auta, která si lidé nechávají, ale prakticky s nimi nejezdí. Průměrné stáří osobních aut, jež úspěšně v posledních čtyřech letech absolvovala STK a jsou v provozu, činí 13,79 roku.
Podle šéfky autobazarů AAA Auto Karolíny Topolové je ale dovoz přestárlých aut problém a Česko někdy bývá označováno za šrotiště Evropy. Starší auta podle oficiálních statistik mají jen v Řecku.
Vláda podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) nechystá dotace na pořízení nových aut ani šrotovné. Stav vozidlového parku chce vylepšit právě i důrazem na lepší fungování kontrolních stanic.