Hlavní obsah

Kontrola jen na papíře. V Klatovech prošlo STK auto s nebezpečnou závadou

Ještě ani auto řádně nezkontroloval, a už mu vystavoval potvrzení o řádné prověrce na stanici technické kontroly. Vůz nicméně klatovskou STK opustit nestačil. Při výjezdu ho zastavila přepadová kontrola z ministerstva dopravy a objevila na autě hned několik závad včetně jedné nebezpečné.

Foto: Policie ČR

Policisté kontrolovali autům emise.

Článek

„Státní odborný dozor zjistil, že kontrolované vozidlo opouštělo areál klatovské STK ještě před ukončením technické prohlídky,“ popsal Novinkám mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka událost z počátku tohoto měsíce.

V okamžiku přepadové kontroly totiž stále nebyl vyplněný záznamník závad vozidla a vystavený protokol o technické prohlídce. Přitom už na vozidle svítila čerstvě dodaná nálepka o kontrole s platností na dva roky. Auto podle ní bylo způsobilé a bez vážných či nebezpečných závad.

Poté, co kontroloři vozidlo poslali na prověřovací prohlídku, nestačili se divit. Prověrka odhalila dvě lehké, sedm vážných a dokonce i jednu nebezpečnou závadu.

Nejdostupnějším autům hrozí konec nebo zdražování

Ekonomika

„Kontrolnímu technikovi byla proto z důvodu závažného porušení jeho povinnosti, spočívající v nezaznamenání nebezpečné závady, která mohla vést k ohrožení bezpečnosti silničního provozu nebo života a zdraví člověka, na místě zakázána činnost provádění technických prohlídek,“ dodal mluvčí Jemelka.

Zmíněného pracovníka zároveň čeká řízení o úplném odnětí profesního osvědčení.

Další kontroly u stanice měření emisí v Klatovech i ve stanici v Domažlicích nicméně žádné pochybení či podvodné technologie neodhalily. V Domažlicích proběhla kontrola bezchybně. Prověřované auto tam nevyhovělo ani v měření emisí, ani při samotné STK.

Mimořádné kontroly začaly už v září a kontroloři při nich kvůli podvodům uzavřeli dvě stanice měření emisí v Olomouci a v Lipníku nad Bečvou na Přerovsku.

Na podvody a korupci při měření emisí upozorňuje již roky Asociace emisních techniků a opravářů i Transparency International. Používají se různé techniky, od slabšího sešlápnutí plynu nebo umístění sondy dál od výfuku, až po sofistikované technické pomůcky, aby závadné auto prošlo.

Zatímco u stanic měření emisí nevyhoví sotva tři procenta aut, při silničních kontrolách je to šest aut z deseti. Mnohdy přitom mají poměrně čerstvý platný emisní certifikát.

Podezřelé emisní kontroly u aut. Projdou skoro všechna a někdy už za minutu

Ekonomika

Auta dál stárnou

Průměrné stáří osobních aut v registru se za deset let podle údajů Svazu dovozců automobilů zvýšilo o více než dva roky na 16,4 roku.

Ačkoliv podle ředitele společnosti Cebia Martina Pajera je skutečnost o trochu lepší, jelikož ve statistice figurují i nevyřazené auta, která si lidé nechávají, ale prakticky s nimi nejezdí. Průměrné stáří osobních aut, jež úspěšně v posledních čtyřech letech absolvovala STK a jsou v provozu, činí 13,79 roku.

Podle šéfky autobazarů AAA Auto Karolíny Topolové je ale dovoz přestárlých aut problém a Česko někdy bývá označováno za šrotiště Evropy. Starší auta podle oficiálních statistik mají jen v Řecku.

Vláda podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) nechystá dotace na pořízení nových aut ani šrotovné. Stav vozidlového parku chce vylepšit právě i důrazem na lepší fungování kontrolních stanic.

Pozor na utopená auta z Floridy. Budou se prodávat jako německé ojetiny

Ekonomika

Výběr článků

Načítám