Hlavní obsah

Kontejnery z uvízlých nákladních lodí v Kalifornii by vytvořily kolonu přes 3000 kilometrů

Narušení dodavatelských řetězců vlivem pandemie covidu-19 tíží světovou ekonomiku. V přístavech se hromadí nákladní lodě, které čekají na vyložení zboží. Kritická je teď situace v USA na jihu Kalifornie. Kdyby se nákladové kontejnery z čekajících lodí seřadily za sebou, vytvořily by frontu přes tři tisíce kilometrů. Uvedly to server Business Insider a agentura Bloomberg.

Foto: Profimedia.cz

Kontejnery v přístavu v Los Angeles.

Článek

Poptávka převyšuje nabídku. Lidé mají zájem o spotřební zboží, ale dodávky drhnou. Nedostatek pracovníků v přístavech a zejména řidičů u nákladních dopravců způsobuje v dodavatelském řetězci krizi.

Výrazně přeplněné jsou aktuálně přístavy na jihu Kalifornie v Los Angeles a Long Beach. K pondělku tam čekalo na vyložení kontejnerů 73 lodí. Délka jednoho kontejneru je kolem šesti metrů. Seřazeny za sebou by se táhly z jižního kalifornského pobřeží až do Chicaga. To je celková délka přesahující tři tisíce kilometrů, uvedla analýza Bloombergu.

Nákladní lodě jsou v přístavech na jihu Kalifornie uvízlé už několik týdnů. Současná situace přitom není nejhorší. V pondělí 18. října tam dokonce v kotvících oblastech čekalo na vykládku sto lodí, z toho 97 převáželo kontejnery.

Námořní přeprava zboží kolabuje. Přístavy jsou zahlcené, lodě trčí v obřích zácpách

Svět

„Myslím, že jsme v situaci, kdy by se měl v Kalifornii v souvislosti s přístavy zvážit výjimečný stav,“ řekl pár dní poté pro Fox News ředitel Kalifornské přepravní asociace Shawn Yadon. K odlehčení situace nepomohlo ani rozhodnutí prezidenta Joea Bidena, který oznámil, že přístavy budou na vykládání lodí pracovat 24 hodin sedm dní v týdnu.

Zlepšení v únoru

Problém v námořní přepravě je ale globálního charakteru. Například v Singapuru byl v pondělí počet ukotvených lodí převážejících kontejnery vyšší proti normálnímu stavu o 22 procent, uvedla agentura Bloomberg. Podobné problémy evidují také v přístavech na Filipínách v Manile nebo v indonéské Jakartě.

Situace v přepravě by se mohla začít lepšit začátkem února, „ačkoliv výpadky by mohly trvat minimálně do poloviny příštího roku“, předpokládá Shanella Rajanayagamová, ekonomka britské banky HSBC. I potom ale ještě může podle ní doplňování zásob nějakou dobu trvat.

Lepší zítřky vyhlíží také Malcolm Wilson, šéf mezinárodní logistické firmy GXO, jež má po celém světě přes 860 skladů. „To nejhorší máme za sebou. Myslím, že vrcholu krize jsme už dosáhli,“ řekl v rozhovoru pro Bloomerg.

Výběr článků

Načítám