Článek
Automobilky hodlají do budování sítě nabíjecích stanic investovat přes miliardu eur (27 miliard korun). Doufají, že se do plánu zapojí ještě další výrobci aut a společně vytvoří průmyslový standard pro nabíječky v Evropě. Plán nepočítá s podporou či dotacemi evropských vlád, uvedl list.
„Síť spolehlivých a rychlých nabíječek je klíčová pro masové rozšíření elektromobilů,“ řekl šéf Fordu Mark Fields. Evropská divize americké automobilky se připojila ke třem výrobcům z Německa.
Čistě elektrické vozy na baterie stále tvoří méně než procento prodejů nových vozů v EU. Důvodem je jednak vyšší cena, ale i obavy zákazníků ohledně možností a času dobíjení, píší FT.
Zápas s emisemi
Automobilky k podpoře elektromobilů nutí evropská regulace emisí CO2. Studie společnosti PA Consulting tento týden uvedla, že všichni čtyři výrobci při současném vývoji nedokáží splnit do roku 2021 stanovené emisní cíle.
Volkwagen se přitom stále potýká s aférou manipulací při měření emisí u naftových motorů. V USA proto hodlá úplně zastavit prodej dieselů. [celá zpráva]
Ačkoli nejnovější modely elektromobilů jako Renault Zoe mají dojezd na jedno nabití až 400 kilometrů, u dalších jako VW e-Golf, BMW i3 nebo Ford Focus Electric je dojezd výrazně kratší.
Volkswagen oznámil, že v roce 2020 uvede na trh dostupný elektromobil s dlouhým dojezdem. Cílem automobilky je mít do roku 2025 čtvrtinu aut poháněných bateriemi. Daimler, který vlastní značku Mercedes-Benz, si stanovil podobný cíl.
V Česku sotva tisíc elektromobilů
V současné době je v Evropě kolem 1500 rychlých nabíječek elektromobilů. Většinou mají kapacity 150 kW. Navrhované nabíječky mají mít kapacitu 350kW a měly by umožnit nabití v řádu minut. Pro srovnání, nabíjení z běžné zásuvky nyní trvá více než šest hodin.
V Česku zatím jezdí asi 1000 elektromobilů na baterie a tisíce aut s hybridním pohonem. Dobíjecích stanic pro elektromobily jsou řádově desítky. Energetická firma ČEZ tento měsíc oznámila, že jich přidá dalších 40. Část peněz jde přitom z grantu EU. Nabíječky dodává firma ABB.
Nedávná studie společnosti Roland Berger předpokládá v roce 2020 v ČR roční prodej až sedm tisíc vozidel s elektrickým pohonem. To představuje asi 3 procenta trhu a jen malé zaostání za zeměmi západní Evropy, kde se tento podíl očekává mezi 5 a 10 procenty.