Článek
Velké letecké společnosti avizují, že se jich zbaví. Minulé úterý oznámila francouzsko-nizozemská společnost Air France-KLM, že svých deset strojů přestane využívat po roce 2022.
Aerolinky uvedly, že důvodem jsou vysoké náklady na provoz a údržbu, ale také to, že letouny mají vysokou spotřebu a zanechávají větší uhlíkovou stopu než modernější dvoumotorové typy.
Konkurenční stroje jsou úspornější
Už dříve oznámila německá Lufthansa ukončení provozu A380 v roce 2024. Ve stejném roce skončí s jejich využitím i Qatar Airways, byť poslední stroje převzaly teprve loni. Australský Qantas oznámil, že svých dvanáct A380 vyřadí do deseti let.
Nejdéle – až do 30 let – je míní využívat aerolinky Emirates, které jich mají ve flotile 110 a ještě jich 16 dostanou.
Jak vysvětlil ředitel Lufthansy Carsten Spohr, který jinak považuje superjumbo za fascinující stroj: „Ukázalo se, že A380 je ziskový jen na spojích, o které je mimořádný zájem.“
Těch však ubývá. V posledních letech dávají lidé přednost přímým spojům a nemají chuť napřed letět na velké letiště, odkud startují superjumba, jež je přepraví na další velké letiště, ze kterého budou případně ještě pokračovat do cíle.
Navíc jsou nová dvoumotorová letadla s dlouhým doletem, jako je dreamliner anebo Airbus A350, úspornější.
Airbus A380 v konfiguraci pro 455 cestujících spálí na přepravu jednoho cestujícího každých 100 kilometrů 3,85 litru, Boeing 787-9 Dreamliner s 291 cestujícími 3,1 litru a A350-900 pro 315 lidí 2,8 litru. Kapacitu dreamlineru je navíc snazší obsadit než superjumbo, které přitom kvůli klesajícímu zájmu cestujících nelétají v konfiguraci pro 525 osob.
Výrobci přicházejí s ještě úspornějšími typy odvozenými ze strojů pro kratší tratě. Na dálkové lety lze nasadit i novou verzi Airbusu A321XLR s doletem 8000 km. Ty plánuje Qantas využít na méně obsazených spojích. Nízkonákladové aerolinky Norwegian Air dokonce své Boeingy 737 MAX-8 (než byly uzemněny) používaly na transatlantických letech. A ty měly při kapacitě 168 osob spotřebu na jednoho jen 2,13 litru na 100 km.
Aerolinky jsou nejen pod ekonomickým tlakem, ale také čelí stále větší kritice kvůli emisím, jichž v důsledku rozvoje letecké dopravy přibývá. Air France proto na krátké tratě objednávají nejmenší Airbusy A220, které nahradí starší a žíznivější A318 a A319. Zatím není jasné, který typ nahradí A380, ale Air France provozuje 28 A350 a devět dreamlinerů. Qatar Airways mají zájem o 60 strojů nové generace Boeingu 777X. Qantas oslovil výrobce, aby mu nabídli úspornější dvoumotorové stroje s dlouhým doletem. Rozhodovat se bude mezi Boeingem 777X a A350.