Článek
Ministerstvo práce a sociálních věcí chce povinnost zaměstnavatelů zrušit. Evidenční list místo toho zašle lidem Česká správa sociálního zabezpečení buď elektronicky, nebo si jej budou moci vyhledat přes její portál.
Zaměstnavatelé nebudou potřebné informace zasílat správě souhrnně po skončení daného roku, ale budou je vyplňovat průběžně každý měsíc. Evidenční listy pak sestaví samotná správa.
„Stejnopisy nebudou zaměstnavatelé vyhotovovat ani jim nebudou zasílány sociální správou, aby je předali zaměstnancům,“ uvedlo ministerstvo v důvodové zprávě k sérii zákonů, jež zavedou jednotné měsíční hlášení.
Jurečka pokračuje v digitalizaci. Zmizí desítky formulářů
Naposledy by měli papírové dokumenty zaměstnanci dostat na začátku roku 2026. Poté do nich budou moci nahlédnout nebo si je stáhnout prostřednictvím ePortálu sociální správy.
Počítá se i s tím, že si je lidé budou moci nechat poslat do datové schránky nebo na e-mail. Správa by jim je také měla vytisknout na pobočce, pokud o to požádají. „Lze předpokládat, že bude existovat skupina pojištěnců, která nebude mít možnost se s nimi přes ePortál seznámit nebo nebude chtít tuto možnost využívat,“ konstatovalo ministerstvo.
Výjimku budou mít zaměstnanci ozbrojených sil, protože ministerstva obrany a vnitra se do systému jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů nezapojí. Tito pracovníci tak budou dostávat evidenční listy i nadále v papírové podobě.
Projekt má snížit byrokracii
Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatelů se v pilotním projektu rozběhne v polovině příštího roku a naplno od roku 2026. Nahradí zhruba 25 hlášení odesílaných úřadům jedním, ze kterého si jednotlivé úřady vezmou potřebné údaje.
Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) očekává, že změna ušetří zaměstnavatelům spoustu hodin strávených administrativou. „Budou nově odevzdávat jedno digitální hlášení měsíčně. To je oproti současnému stavu, kdy musí vyřizovat desítky formulářů, výrazný posun,“ řekl.
Celkem má on-line aplikace obsahovat tři sta položek, jde například o výdělky jednotlivých zaměstnanců či jejich odvody na sociální pojištění. Ne všechno však bude nutné vyplňovat díky tomu, že se využijí data, která již stát má.
Zjednodušení to má být i pro občany. Díky tomu, že na projektu spolupracuje ministerstvo financí, se data využijí třeba pro předvyplnění daňového přiznání nebo u žádostí o sociální dávky, jako je třeba podpora v nezaměstnanosti.
Podobně při žádosti o hypotéku půjde bance udělit omezený souhlas, aby se jí načetly údaje o klientových příjmech. „Ale nikdo nebude mít přístup k datům, která nesmějí používat. Takže třeba statistický úřad se dozví jen to, co potřebuje,“ poznamenal již dříve Karel Trpkoš, který má na ministerstvu na starosti digitalizaci.
Zákony ještě musejí projít připomínkami a musí je schválit vláda a parlament.