Článek
Do Ameriky, na Nový Zéland, do Kanady, Ekvádoru nebo Bolívie či Peru, ale i do zemí střední Evropy nebo do Asie se prodává bižuterie nejvíc.
„V České republice se nám daří v některých komoditách nacházet nové zákazníky, ale mnohem lépe se nám daří v zahraničí, protože není tak citlivé na změny cen,“ uvedla Romana Šefraná, jednatelka jablonecké společnosti Lucid, která vyrábí bižuterní komponenty a autorskou kovovou bižuterii kombinovanou se skleněnými kameny Preciosa a Swarovski.
Podle ní je stále znát, že lidé v Česku šetří a nechodí nakupovat tak často jako lidé v zahraničí. Nejsou také na rozdíl od zahraničních klientů ochotni nakupovat online. „S bižuterním trhem nesmírně zahýbal covid a ztráta ruských trhů byla obrovská a citelná pro všechny výrobce bižuterie, protože jsme tam přišli o velké objemy tržeb. Postupně se to ale vrací zpátky, musíme být trpěliví,“ poznamenala Šefraná.
Jablonecké Muzeum skla a bižuterie slaví 120 let a usiluje o změnu názvu
Potvrzuje to i Pavel Kopáček ze Svazu výrobců skla a bižuterie (SVSB), podle něhož má v poslední době bižuterní trh mírně narůstající tendenci.
„Za kritickou dobu covidu zanikla jedna jediná obchodní firma, o které víme. A ta zanikla jen proto, že zkrachoval řetězec, kterému dodávala bižuterii. Po covidu už je to druhá sezona, kdy si nikdo nestěžuje. Trh narůstá a mění se struktura. Dominantní je u většiny firem export, ale roste poptávka i v České republice,“ uvedl Kopáček.
Pozornost si získává zejména bižuterie s nápadem. „Zákazníky zajímají nové designy, stejně jako nové trendy. Například se objevuje využití 3D tisku, roli hraje originalita, ta teď vládne,“ doplnil Milan Kohout ze SVSB.
Rostoucí zájem o bižuterii pozorují zástupci svazu i v Křišťálovém ráji v Jablonci nad Nisou, kde pod jednou střechou nabízí bižuterii všech výrobců z Jablonecka. Jen vloni jej navštívilo dvacet a půl tisíce zákazníků a letos si za první pololetí našlo cestu do ráje už o patnáct procent víc lidí.
Muzejní budova v Jablonci dostala oči. Mladá architektka ji pokryla sklem s barevným efektem
Pro Japonce knoflíky na kimona
Často zde řeší i speciality, například japonští zájemci kupují unikátní skleněné knoflíky, jimiž si podle tradice zdobí kimona. Nedávno zase skoupil všechny zásoby dutých zlatých perlí zájemce z Ekvádoru, neboť se touto bižuterií zdobí tamější tradiční oděvy a originální bižuterie se vyrábí právě pouze na Jablonecku.
„Zahraniční zákazník chce něco unikátního, něco, co je ruční výroba z Jablonce. Značka Hand made in Czech republic je ve světě populární a má zvuk, jablonecká bižuterie speciálně,“ dodala vlastní zkušenost výrobkyně bižuterie Šefraná.
Jabloneckou bižuterii prezentují výrobci každoročně začátkem srpna na veletrhu Křehká krása v Jablonci nad Nisou, který navazuje na tradici mezinárodních výstav skla a bižuterie z 60. až 80. let. Na Jablonecku, Tanvaldsku a Železnobrodsku aktuálně působí kolem padesáti bižuterních a sklářských firem.