Článek
Smlouvy s Ruskou federací a oblastí Kaluga podepsal předseda představenstva Volkswagenu Bernd Pischetsrieder a předseda představenstva Škoda Auto Detlef Wittig.
V první fázi budou v Kaluze od druhé poloviny roku 2007 montovány částečně rozložené vozy Volkswagen a Škoda. Jako první model bude z linky sjíždět Škoda Octavia. Souběžně se v novém závodě bude budovat výroba se svařovnou, lakovnou a montáží. Zahájení jejího provozu je plánováno na první polovinu roku 2009. Cílem je zvýšit ruský odbyt z dnešních zhruba 10 000 na 30 000 vozů Škoda ročně a vedle modelu Octavia v Rusku montovat také vozy Fabia a Superb.
Bylo drahé do Ruska auta dovážet
"Chceme ještě lépe využít růstové šance ruského trhu a novým závodem posílit pozici značky Škoda v Rusku," řekl v Moskvě Detlef Wittig. Kvůli vysokým clům na dovážené vozy ve výši 25 procent tu lze modely značky Škoda nabízet za konkurenceschopné ceny pouze tehdy, pokud budou také v Rusku vyráběny.
"Společně s tím, že na cca tři procenta klesnou také cla na importované montážní díly, můžeme pro naše vozy kalkulovat výhodnější ceny, tím zvýšit objem prodeje v Rusku, současně zvýšit objem dodávek z našich výrobních závodů v Česku a zde zajistit zaměstnanost," prohlásil předseda představenstva Škoda Auto.
Plný provoz by továrna s kapacitou 115 000 vozů ročně měla zahájit v první polovině roku 2008. Ruský list Kommersant minulý týden uvedl, že projekt si vyžádá investici přes 400 miliónů eur (více než 11 miliard Kč) a továrna zabere zhruba 1000 hektarů v průmyslové zóně blízko místního letiště. Firma plánuje také postavit další závody na Ukrajině, v Kazachstánu, Bosně, Indii a Číně.
Továrna neohrozí český závod
Mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý již dříve prohlásil, že nový závod v Rusku v žádném případě nepředstavuje hrozbu pro pracovní místa v českých závodech automobilky.
Poptávka po moderních automobilech v Rusku stoupá díky silnému růstu ekonomiky. Ten zvyšuje dostupnost nových vozů pro vzkvétající střední třídu. Svoji továrnu již v Rusku mají například americký Ford či francouzský Renault.
Podle odhadů společnosti Ernst & Young loni Rusové za automobily utratili více než 22 miliard dolarů (485 miliard rublů). Prodej nových automobilů zahraničních značek stoupl o 60 procent na 563 000 vozů.