Článek
Klíčové je, zda máte do rizikové oblasti teprve odletět, anebo v ní už jste. Pokud vás dovolená teprve čeká, přirozeně váháte, zda vůbec odcestovat.
„Musíte rozlišit dvě základní situace. Pokud se jedná o oblast, která je požáry přímo zasažena, pak se jedná o mimořádnou a nevyhnutelnou okolnost, která má významný dopad na poskytování zájezdu,“ upozornila ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
„Pokud z tohoto důvodu nezruší zájezd sama cestovní kancelář, pak máte právo od smlouvy o zájezdu odstoupit a pořadatel je povinen vám vrátit všechny uhrazené prostředky,“ dodala.
Lidé, kteří s CK zamířili na postižená místa na Rhodu, mají nárok na kompenzace
Jiné je to podle ní tehdy, pokud máte být v oblasti, která přímo zasažena není. V takovém případě nelze odstoupit od smlouvy bez zaplacení odstupného, tedy storno poplatku, protože mimořádná okolnost musí nastat přímo v místě určení cesty nebo jeho bezprostředním okolí.
I přesto se můžete rozhodnout na zájezd neodjet, pak je ale podle Hekšové cestovní kancelář oprávněna odstupné požadovat podle ujednání ve smlouvě o zájezdu.
Zasažená oblast
Významným vodítkem pro zjištění, zda se jedná o přímo zasaženou oblast, mohou být podle dTestu informace na stránkách ministerstva zahraničních věcí. Web zahrnuje i informace o speciálně zřízených nouzových linkách.
„Pokud lidé míří na jih Rhodu, kde hoří, a cestovní kanceláře ani hotely jim nejsou schopny zajistit dovolenou v té podobě, v jaké si ji zaplatili, mají právo od zájezdu odstoupit a neplatit storno,“ potvrdil místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež.
Odškodné? Cestovky mlží
Severní část ostrova je podle jeho vyjádření bezpečná a cestovní kanceláře jsou schopny poskytnout lidem dovolenou v té míře, v jaké si ji koupili.
„Není tak žádný právní důvod odstoupit bez storno poplatků,“ doplnil Papež. Některé cestovky však už i lidem, kteří mají být na severu ostrova, umožňují vybrat si jiný zájezd.
Vlastní náklady lze zpět vymáhat
Pokud vás požár nebo jiná přírodní pohroma zasáhly během dovolené, pořadatel zájezdu by měl zajistit nezbytná opatření pro zajištění vaší bezpečnosti. Ať už se jedná o evakuaci a přesun do jiného vzdálenějšího hotelu, nebo o návrat zpět do Česka.
„Taková situace by byla považována za vadu zájezdu, kterou je pořadatel povinen bez odkladu řešit. Mimoto má účastník zájezdu právo také na takzvanou pomoc v nesnázích zahrnující například údaje o zdravotních službách či náhradní cestovní řešení,“ vysvětlila Hekšová.
Pokud je účastník zájezdu zasažen, ovšem cestovní kancelář nekoná, nezbývá podle ní než si zajistit alternativní řešení sám a následně po kanceláři požadovat úhradu nezbytných nákladů.
Rhodos opustilo 800 Čechů, dalších 1000 jich přijelo
V případě pochybení ze strany cestovky může zákazník žádat také úhradu majetkové či nemajetkové újmy.
Jedná se například o situaci, kdy by pořadatel věděl, že zájezd nemůže být bezpečně realizován, a přesto by cestovatele do místa zájezdu vyslal, upřesnila ředitelka dTestu.
Takže i když nastane takováto mimořádná událost, jako jsou požáry v Řecku, za vady zájezdu cestovka odpovídá. Těmi může být cokoli, co bylo ujednáno ve smlouvě.
„A zrovna tak je to i v případě, kdy cestujícím nebylo umožněno, aby zájezd proběhl v plném rozsahu. Z takovéhoto důvodu náleží sleva,“ doplnil právník dTestu Jan Šůra.
Nárok na odškodnění újmy
Klienti, které jejich cestovní kancelář přepravila do nebezpečné části Rhodu poté, co tam vypukl požár, mají nárok na kompenzace.
Žádat mohou například o náhradu výdajů spojených s evakuací, za ztracená zavazadla nebo slevu z ceny zájezdu, upozornila advokátka Lucie Marelová z advokátní kanceláře Pak & Švehelka.
Nárok podle ní vzniká také na odškodnění újmy z narušení dovolené.
Smartwings vypravily na Rhodos během 12 hodin šest speciálních letů
„V případě, že již požár vypukl a cestovní kancelář i přesto klienty do destinace zasažené požárem dopravila, tak se již nejedná o nepředvídatelnou situaci, které nešlo zabránit a cestovní kancelář se v takovém případě nemůže zprostit odpovědnosti za škody i nemajetkovou čili psychickou újmu klientů,“ tvrdí Marelová.
Naopak ti, kteří na jih Rhodu odcestovali ještě předtím, než začalo hořet, náhradu výdajů spojených s evakuací, ztracenými zavazadly nebo újmy z narušení dovolené požadovat nemohou.
Podle Marelové jde o zásah takzvané vyšší moci a cestovní kancelář či agentura neměla možnost, jak situaci zabránit.
Storno poplatky jde pojistit
Proti storno poplatkům za zrušený zájezd ze strany zákazníka se lze pojistit. Buď přímo u cestovky, nebo u pojišťovny.
Pojištění se však musí uzavřít ihned po zaplacení zájezdu nebo hotelu a letenky. Například u pojišťovny Uniqa na to je jen 24 hodin.
Pojištění přitom může zahrnovat například osmdesát, ale i sto procent storno poplatků. Záleží na každé z pojišťoven. Cena obvykle vyjde na několik stovek. Třeba u Uniqy jsou to tři procenta z ceny zájezdu.
Kvůli požáru lze pojištění uplatnit maximálně několik dní před cestou. U Generali České spořitelny je to maximálně týden předem, u Uniqy nanejvýš pět dnů.
Pojištění storna cesty lze ve většině pojišťoven uplatnit jen na ta místa, kde už hoří, tedy pouze do oblastí, které jsou přímo uvedeny na stránkách ministerstva zahraničí.
Včera to byly oblasti na řeckých ostrovech Rhodos, Korfu, Euboia či na poloostrově Peloponés.
Některé pojišťovny ale pojištění uplatňují i na místa, kde požáry teprve hrozí.
Pavel Cechl, Jakub Svoboda