Hlavní obsah

Koloběžky jsou miliardový byznys. Za Lime, která funguje i v Praze, stojí peníze Uberu

Novinky, Tomáš Volf

Kalifornská firma Lime, jejíž zelenobílé elektrické koloběžky vzbudily kontroverze i v Praze, patří mezi tzv. jednorožce. To znamená, že její odhadovaná hodnota během pouhého roku od vzniku překonala jednu miliardu dolarů. A to i díky investici Uberu. Úspěšnou budoucnost ale zatím nemá jistou, v oboru rychle roste konkurence, objevují se i žaloby kvůli zraněním.

Foto: Paul Hanna, Reuters

Lime v Madridu

Článek

Lime vznikl teprve loni v lednu. Firma se zpočátku jmenovala LimeBike, protože půjčovala elektrická kola, brzy se ale soustředila hlavně na elektrokoloběžky. Sídlo má v kalifornském městě San Mateo, což je menší město nedaleko San Franciska. Šéfem firmy je její spoluzakladatel, americký podnikatel čínského původu Toby Sun.

Loni v létě Lime získala investici 335 miliónů dolarů (7,6 miliardy korun) od skupiny investorů včetně společností Uber či mateřské firmy Googlu, Alphabet. Ocenění firmy po investici stouplo na 1,1 miliardy dolarů, uvedl ekonomický server CNBC. Díky investici firma rozšířila byznys vedle USA a Mexika do řady evropských měst - Berlína, Paříže, Vídně, Madridu a na podzim také do Prahy. [celá zpráva]

V podobné době jako Lime se dočkala velké investice i konkurenční kalifornská firma Bird. Ta získala kolem 300 miliónů dolarů. Mezi hlavními investory byl obří fond Sequoia Capital. Ten dříve investoval do více než dvouset především technologických firem včetně Applu nebo Instagramu. Odhadovaná cena Bird překonala dokonce dvě miliardy dolarů.

Bird založil Travis VanderZanden, který předtím zastával vysoké manažerské pozice v Lyft a Uberu.

Foto: Profimedia.cz

Koloběžky Bird v New Yorku. Nápis vyzývá uživatele, aby nosili helmu a nejezdili po chodnících.

Na byznys s koloběžkami sázejí i další firmy z Kalifornie, jako Spin nebo Jump. Posledně jmenovanou koupil Uber letos na jaře. Konkurent Uberu, firma Lyft, pro změnu koupila společnost Motivate, která provozuje elektrokola v New Yorku a San Francisku.

Firmy jako Uber nebo Lyft se snaží rozšířit byznys alternativní taxislužby či spolujízdy i o další formy dopravy po městě. Cílí přitom hlavně na mladší generaci, pro kterou je používání elektrických kol a koloběžek pro cesty po městě zábavnou a ekologickou alternativou vůči autům, mohou být výhodou při dopravních zácpách.

Foto: Novinky

Ze zákona je jezdec na koloběžce považován za cyklistu. Na to však lidé nedbají a často jezdí po chodníku

„Na místo se tak dostanete rychleji než jinou formou dopravy,“ řekl CNBC Kyle Lui, šéf DCM Ventures, která také investovala do Lime.

Cenu firem ženou vzhůru ale hlavně investice velkých hráčů. Někteří analytici tvrdí, že realistické ocenění je násobně nižší. Pro přesnější odhady zatím chybí čísla, například roční tržby firem jako Lime odhadují někteří analytici na desítky a jiní na stovky miliónů dolarů.

Foto: Novinky

Některé koloběžky lidé rozbili a nechali povalovat na ulici

O peníze se ale budou muset dělit s rostoucí konkurencí. Ta houstne na trhu v USA i Evropě. V Americe do elektrokol investuje třeba Ford, v Praze se podle informací Práva chystá nabídnout koloběžky i estonská Taxify.

Pro byznys těchto firem bude důležité, s jak tvrdou regulací a vynucováním pravidel se setkají ve městech, kde působí, připomněl server CNBC. Zde se nabízí určitá paralela s Uberem, dalším dravcem z Kalifornie.

Rizikem jsou i soudní spory. Agentura Bloomberg tento týden informovala, že devět lidí zraněných v USA elektrickými koloběžkami podalo v Los Angeles hromadnou žalobu na jejich provozovatele. Má jít konkrétně o výše zmiňované společnosti Lime a Bird. Firmy viní z hrubé nedbalosti, údajně věděly, že jsou koloběžky nebezpečné.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám