Článek
Automobilky se s výpadky v dodavatelských řetězcích potýkají od začátku pandemie covidu-19. Výrobní linky v Toyotě se tak zastaví téměř přesně rok poté, co pandemie výrobu zastavila poprvé. Tehdy byl nedostatek dílů z ochromené Číny.
Nedostatek čipů trápí výrobce delší dobu, potýká se s ním mimo jiné například mladoboleslavská automobilka Škoda Auto. Ta zatím zastavení výroby neplánuje.
Aktuální situaci podle Paroubka zavinily nepříznivé povětrnostní podmínky v Severní Americe. Firmy vyrábějící polovodiče v USA se podle svazu polovodičového průmyslu SIA na globálním prodeji čipů podílejí 47 procenty.
Výroba aut v Česku na začátku roku klesla o 14 procent
Potíže mají ale také výrobci výpočetní techniky, nedostatkovým zbožím jsou v současnosti zejména počítačové grafické karty, u nichž situaci komplikuje ještě vysoká poptávka ze strany těžařů kryptoměn. Výrobci čipů však firmy z této oblasti před automobilkami upřednostňují.
„Špatné počasí v Texasu, které tam na týden vyřadilo několik výroben polovodičů, určitě nezpůsobilo globální nedostatek mikročipů. Pandemie ohromně zvýšila poptávku po nich, když čipy najednou musely začít vyučovat všechny děti na celém světě, a uřídit nové logistické toky mimo zavřené obchody. Osobní automobily nejsou během pandemie tolik potřebné, tak prohrávají v dravém soutěži s ostatními, systémově kritičtějšími zájemci o čipy,” uvedl k tomu hlavní ekonom skupiny Natland Petr Bartoň.
Krátká uzávěra průmyslu by pomohla, říká ekonom
„Ano, toky polotovarů jsou pandemií nabourány v globálním měřítku podobně, jak je na našem území nabourává selektivní lockdown. Ukazuje se to, co ekonomové předvídali: ani současná výjimka z protipandemických pravidel pro český průmysl mu neumožní jet na 100 procent. To by měl brát v potaz i výpočet ztrát případného rychlého krátkého plného lockdownu,” dodal.
V automobilce se vyrábí vozy Toyota Aygo nebo Toyota Yaris. Původně se jednalo o společný podnik společností Toyota a PSA. V roce 2021 továrna přešla do výlučného vlastnictví Toyoty.