Článek
Ceny americké ropy WTI se v pondělí poprvé dostaly do záporných hodnot a teoreticky by tak ten, kdo by chtěl ropu prodat, musel kupujícímu ještě zaplatit. Reálně se však prodej komodity de facto zastavil.
Mezi řidiči se však rázem začaly množit úvahy, zda jim čerpací stanice budou za tankování platit. Ekonomové je však zklamou, nic takového prý nehrozí.
„Protože cena ropy se na ceně benzinu podílí zhruba jen jednou pětinou. Dvě třetiny ceny při dnešních cenových relacích tvoří státní daně, zejména spotřební a DPH (včetně DPH ze spotřební daně). Dále je potřeba zaplatit rafinérii a dopravu samotné ropy i z ní vyrobeného benzinu. K tomu je nutno připočíst pronájem za benzinku, péči o udržení jakosti a na každém stupni samozřejmě další daně,“ osvětluje hlavní ekonom skupiny Natland Petr Bartoň.
„Nicméně na některých benzinkách vám skutečně někdo částečně platí za to, že tam tankujete. Konkrétně lidé, kteří si na nich kupují doprovodný sortiment, například balené vody s velkou marží. Bez těchto lidí by byl benzin na dané benzince ještě dražší,“ dodal.
Trh s ropou se zhroutil. Prodávající musí kupujícímu ještě zaplatit
Analytik Finlordu Boris Tomčiak očekává, že ceny benzinu a nafty budou nadále klesat a svůj podíl na něm podle něj má právě vývoj na trhu s ropou.
„Průměrné ceny pohonných hmot v nejbližších týdnech poklesnou až o další jednu korunu. Následně by měla přijít stabilizace. Na konci pololetí by se tak průměrná cena měla pohybovat v rozmezí 26 až 27 korun za litr,” řekl.
Pumpy nezkrachují, spíš změní majitele
„Samozřejmě u nejlevnějších čerpacích stanic bude možné nadále tankovat za přibližně 23 až 24 koruny za litr,” dodal Tomčiak.
Největší vliv má podle něj stále propad cen ropy. „Nabídka ropy je stále o čtvrtinu vyšší než spotřeba. Otevírání evropské a americké ekonomiky je pomalejší proti předpokladům. I ekonomická aktivita Číny roste pomaleji. Globální spotřeba ropy bude nadále velmi nízká. Kolaps cen ropy lze tedy zastavit jenom rekordním snížením produkce,” podotkl.
Analytici připomínají, že opatření proti šíření nákazy covid-19 mimo jiné snižují poptávku po pohonných hmotách. V Česku proto dočasně uzavřely některé své čerpací stanice například sítě MOL nebo Free1 GAS. Experti nevylučují, že kvůli současné situaci mohou některé pumpy skončit úplně.
Ceny ropy jsou nejnižší za více než dvacet let
„Pokud některé stanice zkrachují, půjde spíše o drobné malé prodejce než nadnárodní sítě, které mají vybudován lepší systém doprovodného prodeje s vysokou marží a mají tak vytvořený lepší polštář. Ve většině takových krachů nepůjde o zavření prodejny, nýbrž o prodej větší síti. Dojde tedy ke koncentraci na trhu, úplně zavřených pump bude maximálně několik desítek,” doplnil Bartoň.
Ve srovnání s okolními státy vychází Česká republika dlouhodobě jako pumpařská velmoc. Vede v ukazatelích počtu obyvatel na jednu veřejnou čerpací stanici nebo v četnosti pump na dálnicích. Celkem je v Česku kolem 7000 čerpacích stanic, veřejně přístupné jsou asi 4000 z nich.