Hlavní obsah

Amazon před Čínou stáhl ocas. Smazal negativní komentáře na prezidentovu knihu

Kritika vládních představitelů se v Číně nepřipouští. Podřídit se tam před dvěma lety musel i Amazon. Jak informovala agentura Reuters, internetový obchod totiž musel na svých čínských stránkách odstranit hodnocení a recenze na knihu Vládnutí v Číně (The Governance of China), kterou napsal prezident Si Ťin-pching.

Foto: Tyrone Siu, Reuters

Výtisky knihy Vládnutí v Číně od čínského prezidenta Si Ťin-pchinga na knižním trhu v Hong Kongu.

Článek

Aby si získal přízeň Pekingu, rozhodl se Amazon vyhovět požadavku komunistické velmoci a veškerá hodnocení a komentáře ke knize Si Ťin-pchinga ze své čínské verze internetového obchodu odstranil.

„Problémová byla hodnocení nižší než pět hvězdiček,“ sdělil Reuters jeden ze dvou zdrojů obeznámených se situací s tím, že požadavek Pekingu vyvolaly právě negativní recenze. Hodnotící systém Amazonu je přitom jen pětihvězdičkový, Čína tak chtěla uznávat jen nejvyšší hodnocení.

V současnosti nejsou na webu Amazon.cn u zmíněné knihy žádná hodnocení zákazníků a sekce komentářů je vypnuta.

Neřešte, jestli je to správně, řekla firma zaměstnancům

Za podřízením se požadavku Pekingu stojí podle Reuters dlouhodobá strategie Amazonu, jenž se snaží s Čínou vycházet, aby chránil a dále rozvíjel své podnikání na jednom z největších trhů světa.

Apple uzavřel tajnou dohodu kvůli podnikání v Číně, ukazují firemní dokumenty

Internet a PC

Kvůli tomu dokonce v roce 2018 firma Jeffa Bezose rozeslala interní zprávu, v němž zaměstnancům popisuje podnikání společnosti v Číně. Zpráva uváděla základní problémy, kterým internetový gigant v Číně musí čelit. „Ideologická kontrola a propaganda jsou jádrem souboru nástrojů komunistické strany k dosažení a udržení úspěchu. Neděláme soudy o tom, zda je to správné nebo špatné,“ citovala část textu zprávy Reuters.

Na tato zjištění reagoval pro agenturu Bloomberg mluvčí Amazonu slovy, že společnost „splňuje všechny platné zákony a předpisy, ať působíme kdekoli. A Čína není výjimkou.“

Po stopách Applu

Podobně jako Amazon se Číně podle Bloombergu podřídil také jiný technologický gigant – Apple. Společnost měla v roce 2019 vyhovět až 97 procentům žádostí čínské vlády, které souvisely s informacemi o uživatelských zařízeních. Proti roku 2014, kdy bylo vyhověno 65 procentům žádostí, se jednalo o výrazný nárůst.

Naopak jiné americké firmy, jako jsou Yahoo! nebo LinkedIn od Microsoftu, letos čínský trh opustily. Jako důvod uvedly stále náročnější obchodní a právní prostředí v zemi. V Číně jsou například blokovány také americké sociální sítě Facebook, Instagram či Twitter.

Výběr článků

Načítám