Článek
„Může mi Raiffeisenbank vysvětlit, proč je v mobilní aplikaci banky uhlíková stopa? Kdo se je o to prosil? A proč vypočítáte 101,5 kilogramu CO2, když jsme jenom zaplatili zálohu na daň? Odteď budeme všude platit jen v hotovosti,“ postěžoval si jeden z klientů banky na síti X.
„Prosím doporučte mi někdo banku, která má podobné funkční mobilní bankovnictví a nesnaží se vychovávat,“ uvedl jiný. Další se zase pozastavil nad tím, proč mu banka počítá uhlíkovou stopu u koupě kuponu na městskou hromadnou dopravu.
Banky zvyšují zisky. Šestice největších letos vydělala přes 60 miliard
A podobných výtek je více. Lidem vadí to, že se je banka snaží vychovávat a také že k tomu používá údaje o jejich nákupech.
Raiffeisenbank ale tvrdí, že ohlas na zavedení propočtu je mezi klienty pozitivní. „Tuto možnost jsme přidali do mobilního bankovnictví v reakci na jejich přání. Pouze v jednotkách případů jsme zaznamenali negativní přijetí,“ řekla Novinkám mluvčí Tereza Kaiseršotová.
Přesto ale banka provede změny. „Zavedeme ještě v průběhu ledna variantu vypnout tuto službu přímo v mobilní aplikaci,“ dodala mluvčí.
Raiffeisenbank podle svých internetových stránek zobrazuje uhlíkovou stopu klientům proto, aby se mohli lépe rozhodnout, kde a co chtějí nakupovat. „Současně chceme konkrétními kroky podpořit udržitelnou budoucnost. Abychom umožnili aktivně přispívat k udržitelnosti také našim klientům, nabízíme zobrazení stopy CO2 u transakcí,“ hlásá web.
Pokud jde o výpočet, jedná se podle banky jen o odhad: „Odvozuje se podle webu z průměrných emisí pro danou kategorii zboží a služeb a hodnoty transakce. Dále zohledňuje odlišné regiony, úrovně cen a energetický mix každé země.“
Ostatní zvažují, že se přidají
Další banky zatím podobnou funkci nenabízejí. Ale některé o něčem podobném minimálně uvažují. „V současné době to nemáme, zavedení nevylučujeme,“ řekl Novinkám Petr Plocek z UniCredit Bank.
„Uhlíkovou stopu samozřejmě vnímáme jako klíčové téma, které si zaslouží pozornost nás i našich klientů. Jsme si vědomi jeho důležitosti, a proto se mu aktivně věnujeme,“ dodala Monika Hořínková z ČSOB.
Připomněla, že banka nabízí na svém webu uhlíkovou kalkulačku. „Aktuálně jsme ale přesvědčeni, že než podnikneme jakékoliv další kroky směrem k hlubší integraci sledování uhlíkové stopy, je klíčové vytvořit pevné základy v oblasti vzdělávání a osvěty,“ podotkla Hořínková.
Česká spořitelna podle mluvčího Filipa Hrubého aktuálně takovou službu masově nabízet neplánuje. „Zejména mezi firemními klienty nicméně identifikujeme rostoucí zájem o analýzy spojené s uhlíkovou stopou jejich podnikání,“ sdělil.