Článek
Předloha podle autorů reaguje na stanovisko České národní banky (ČNB), které vychází z jejích kontrol. „Problém se týká zejména zahraničních turistů a typicky či nejčastěji centra hlavního města Prahy,” napsali v důvodové zprávě.
Předkladatelé jsou přesvědčeni o tom, že možnost storna transakce zabrání sporům, přičemž poctivé směnárny nijak nezasáhne. Směnné kurzy i výše poplatků se u jednotlivých směnáren mohou lišit. Směnárny je stanovují samostatně, nezávisle na kurzech vyhlašovaných centrální bankou.
Novela stanoví, že součástí dokladu o směně peněz, který vydává směnárník klientovi, bude povinně datum a čas. V případě, že by dvouhodinová lhůta pro zrušení obchodu končila po provozní době směnárny, klient by mohl uplatnit právo storna následující den v první provozní hodině.
Směnárník by musel podle novely spotřebiteli vrátit proti vyměněným penězům celou částku včetně poplatků a vydat mu doklad o odstoupení a vypořádání. Za nesplnění navrhovaných povinností by provozovateli směnárny hrozila podle předlohy až miliónová pokuta.