Článek
"Jedná se o zákon, který je diskriminační, nesystémový, s mnohými legislativními chybami a v konečném důsledku s velmi nejistým pozitivním účinkem," uvedl Klaus na svých stránkách.
Kromě šrotovného bylo součástí zákona také zrychlení odpisů či prodloužení doby podpory v nezaměstnanosti. Podle Klause je však nejproblematičtější právě šrotovné.
„Toto opatření je vysoce diskriminační. Upřednostňuje průmysl na úkor jiných sektorů hospodářství a v rámci něj dává přednost krátkodobým zájmům několika silných podniků automobilového průmyslu na úkor jiných odvětví a firem,“ zdůvodnil prezident na svých stránkách.
Podle Klause je efekt vládních pobídek velice diskutabilní, lidé by tím mohli prý podpořit firmy, které v tuzemsku nevyrábí. Tím by byl dotován automobilový sektor v cizí zemi.
Šrotovné v květnu podpořili poslanci
Návrh počítal s tím, že každý bude mít nárok na třicet tisíc korun ze státní pokladny, pokud si koupí auto s benzínovým či naftovým motorem za maximálně půl miliónu korun.
Dvojnásobný příspěvek by dostali ti, co zakoupí vůz s alternativním či hybridním motorem. Cena auta je však limitována výší 700 tisíc korun. [celá zpráva]
Podle Sobotky je veto zbytečné, ministerstvo financí jej přivítalo
Podle místopředsedy ČSSD Bohuslava Sobotky je prezidentovo veto spíše zbytečná než vážná komplikace. A to i vzhledem k tomu, že opatření ČSSD byla součástí širší politické dohody, včetně dohody s ODS.
Rozhodnutí prezidenta Václava Klause vetovat zákon umožňující zavedení šrotovného přivítalo ministerstvo financí i někteří politici z řad bývalé vládní koalice. Ministerstvo financí krok prezidenta republiky respektuje a vůbec mu nevadí, že Klaus zákon vetoval, řekl novinářům mluvčí úřadu Ondřej Jakob. "Ministerstvo financí nikdy nebylo pro šrotovné a šrotovné ani nebylo rozpočtované," zdůraznil. Podotkl, že i kdyby sněmovna veto přehlasovala, pak by se peníze hledaly jen velmi obtížně. "Rozhodnutí sněmovny budeme respektovat," řekl Jakob ČTK.
Ze šrotovného v okolních zemích profitovala zejména mladobleslavská Škoda Auto. Prodeje této značky šly například v Německu nahoru. Již před časem však statistici Evropské unie uvedli, že zavedení vládních pobídek ve většině zemí sedmadvacítky nezabralo.
Pomohlo jen v Německu, Polsku a mírně v Lucembursku. V ostatních zemích prodej aut i přesto klesl. [celá zpráva]
Přehled zemí, kde v současné době platí šrotovné: | |||
---|---|---|---|
země | platnost | částka | podmínky |
Francie | od ledna 2009 | 1000/2000 eur (dle emisí nového auta) | vůz min. 10 let starý |
Lucembursko | od ledna 2009 | 1500/2500 eur (dle emisí nového auta) | vůz starší 10 let |
Německo | od ledna 2009 (max. do konce roku 2009) | 2500 eur | vůz min. 9 let starý |
Nizozemsko | (platí jen v Haagu) | 1000 eur | vůz vyrobený před rokem 1991 |
Portugalsko | 1000/1250 eur (podle stáří sešrotovaného vozu) | vůz starší 10 let | |
Rakousko | od dubna 2009 do prosince 2009 (max. 30 000 aut; zatím cca 13 550 vozů) | 1500 eur | vůz starší 13 let |
Rumunsko | od ledna 2009 | 790 eur | vůz starší 12 let |
Španělsko | od srpna 2008 | 1800 eur | vůz starší 10 let |
Zdroj: ČTK |