Hlavní obsah

Klarna snižuje pracovní sílu, sází na umělou inteligenci

Švédská fintechová společnost Klarna je zářným příkladem toho, jak lze díky využívání umělé inteligence (AI) výrazně snížit firemní náklady. Po loňské ztrátě skončila společnost v letošním prvním pololetí v černých číslech. Vedle rostoucích tržeb k tomu dopomohlo snížení počtu zaměstnanců, což chod firmy právě díky využití AI zefektivnilo. S postupným snižováním pracovní síly navíc nekončí.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Za prvních šest měsíců tohoto roku Klarna dosáhla provozního zisku ve výši 673 milionů švédských korun (1,48 miliardy Kč), což je významné zlepšení oproti loňské ztrátě 456 milionů. Vzrostly i tržby, které byly meziročně vyšší o 27 procent a dosáhly 13,3 miliardy švédských korun.

Podle generálního ředitele společnosti Sebastiana Siemiatkowského zisku dosáhli mimo jiné tím, že se podnik zaměřil na „udržitelný, ziskový růst a využití umělé inteligence ke snížení nákladů“.

Klarna je v podnikové sféře průkopníkem ve využívání umělé inteligence, jež je u některých pracovních pozic efektivnější a produktivnější než člověk. Letos na jaře firma uvedla, že její AI asistent odvádí práci, která je ekvivalentem práce 700 lidí zaměstnaných na plný úvazek. Spokojenost zákazníků je přitom stejná jako při jednání s lidskými asistenty. AI je navíc mnohem rychlejší: zatímco dotazy či problémy zákazníků vyřeší za méně než dvě minuty, lidským zaměstnancům to zabere 11 minut.

AI asistent odvede práci za 700 lidí, ukazují první testy

Ekonomika

Společnost proto už delší dobu cílí na postupné škrty v pracovní síle (v roce 2021 zaměstnávala 7000 lidí), a to právě díky využívání AI. Ostatně od loňského září nenabírá nové zaměstnance vyjma inženýrských pozic. Jen loni se tak počet zaměstnanců ztenčil z pěti tisíc na 3 800.

To ale stále není konečné číslo. Siemiatkowski serveru Financial Times prozradil, že Klarna by mohla v příštích letech zaměstnávat díky využití AI v zákaznickém servisu či marketingu pouhé dvě tisícovky zaměstnanců. „Nejenže můžeme udělat více s méně lidmi, ale můžeme dokonce udělat mnohem více s méně. Interně mluvíme o směřování ke dvěma tisícům zaměstnanců. Nechceme ale dávat konkrétní termín,“ řekl.

Společnost uvedla, že její průměrný výnos na zaměstnance, tedy kolik peněz každý zaměstnanec pro firmu vygeneruje, za posledních dvanáct měsíců meziročně vzrostl o 73 procent na sedm milionů švédských korun (15,4 milionu Kč).

Pokud se toto číslo bude dařit udržovat, či dokonce navyšovat, budou z toho zaměstnanci jen profitovat, protože Klarna jim zaplatí výrazně více. „Jasný vzkaz našim zaměstnancům zní: Nižší celkové mzdové náklady, vyšší náklady na jednotlivce. Jsem velice rád, že se to vyplácí,“ dodal Siemiatkowski.

Klarna je největší evropskou firmou v oblasti finančních technologií. Provozuje službu „kup teď, zaplať později“, když nakupujícím na internetu nabízí zprostředkování platby. V Česku lze její služby využít například v e-shopech, jako jsou About You, Zoot, H&M nebo Pilulka.

Společnost ze Stockholmu se nyní připravuje ke vstupu na burzu, kam by mohla zamířit už příští rok. Pravděpodobnou variantou je první veřejná nabídka akcií (IPO) na americké burze, podle Siemiatkowského jsou ale ve hře i některé evropské alternativy.

Po výrazném poklesu zisku čelí Stellantis žalobě akcionářů

Ekonomika
Související témata:
Finanční technologie (FinTech)

Výběr článků

Načítám