Článek
Žijeme v době, kdy si divák může doma z pohodlí gauče vybírat filmy a seriály z rozsáhlé videotéky Netflixu či Disney+, a to za pravidelnou měsíční cenu, jež zhruba odpovídá jedné návštěvě kina.
Například měsíční předplatné služby Max začíná na 219 korunách, u Netflixu je nejlevnější varianta o 20 korun dražší. Disney+ si člověk na měsíc pořídí za 199 Kč a extra levně pak vychází třeba Prime Video od Amazonu, kde zákazník zaplatí pouhých 79 Kč. Ryze česká streamovací služba Voyo od televize Nova vyjde na 159 Kč.
Kinům obecně tato nová konkurence v kombinaci s pandemií covidu-19 v otázce návštěvnosti uškodila. V Česku rekordní rok 2019, kdy si cestu do kina našlo 18,3 milionu lidí, se nejspíš jen tak opakovat nebude, nicméně situace se zdá být stabilizovaná. Loňská návštěvnost 13,3 milionu diváků byla ve srovnání s rokem 2022 jen o 200 tisíc neboli o procento nižší, vyplývá z údajů Unie filmových distributorů.
Zajít si do restaurace začíná být luxus
Zdá se tak, že potřeba kulturního zážitku v podobě návštěvy kina zůstává ve společnosti zakořeněna. Na druhou stranu cena, kterou za to lidé platí, je rok od roku vyšší, což dokazují i loňské, meziročně o více než sedm procent vyšší tržby oproti roku 2022. Vyšší ceny dokládají i data Českého statistického úřadu, z nichž vyplývá, že za necelé tři roky vstupenka do kina zdražila v průměru o 16,5 procenta na 167 korun.
Při pohledu na aktuální ceník CineStar se nejlevnější vstupenka dá přes aplikaci pořídit za 179 Kč. Podmínkou je ale mít členství a právě aplikaci. V případě koupě na webu je vstupenka o deset korun dražší, při placení až na pokladně pak zaplatíte 209 Kč. Bez členství zákazník u pokladny zaplatí dokonce 229 Kč.
Trest za on-line nákup
U Cinema City jsou ceny ještě vyšší. Jak nedávno upozornil server Kinomaniak, společnost vstupné mírně zdražila. Základní vstupenka bez členství od listopadu návštěvníka nově vyjde na 240 Kč, s věrnostní kartou o dvacetikorunu levněji.
Cenotvorbu kina pak korunuje tzv. manipulační poplatek při koupi vstupenky on-line, který činí 24 Kč na vstupenku. Zatímco tedy konkurenční CineStar diváka za koupi on-line ve srovnání s pokladnou odměňuje slevou, tak v Cinema City ho za stejné chování „trestá“. Toho si všímají i lidé na sociálních sítích, kteří se nad poplatkem podivují.
Například čtyřčlennou rodinu vyjde jen tento poplatek u rodinné vstupenky na 80 Kč, aniž by bylo jasné, za co konkrétně vlastně je.
Cinema city ví, jak motivovat k on line nákupu vstupenek. Na pokladně v kině nic takového neplatíte. A pak zase budou brečet, že lidi nechodí do kina. Matlové pic.twitter.com/x8km7nciWZ
— Ladislav Šticha (@LadaSticha) November 24, 2024
Dotaz redakce, za co lidé v tomto případě platí, nechala Cinema City bez odpovědi. „Našim zákazníkům umožňujeme, aby si zvolili, zda si vstupenky koupí on-line, nebo si je koupí přímo v kině na pokladnách či skrze ATM za výhodnější cenu. Také náš věrnostní program nabízí mimo jiné snížení ceny ze vstupenky při každém nákupu. I nadále se snažíme poskytovat ty nejlepší a kvalitní filmové zážitky a nepřestáváme v hledání inovativních způsobů, jak našim zákazníkům nabídnout přidanou hodnotu,“ odpověděl provozovatel.
Nabízí se možnost, že manipulačním poplatkem Cinema City pokrývá poplatky karetním firmám, to ovšem sama společnost vyvrací. „Manipulačním poplatkem se rozumí poplatek ve výši 24 Kč (20 Kč u rodinné nabídky) za využití on-line nákupu vstupenky k návštěvě jakéhokoliv námi provozovaného multikina. Nejedná se o poplatek za platbu platební kartou. Poplatek je účtován v případě, kdy zákazník zakoupí vstupenku prostřednictvím webové stránky,“ stojí ve všeobecných obchodních podmínkách společnosti.
Pražané a Brňané si připlácejí
A tím bohatá cenová změť obou sítí multikin nekončí. Výše zmíněné ceny totiž neplatí pro návštěvníky v Praze a Brně. Ti si naopak připlatí, a ne zrovna málo. V CineStaru zaplatí oproti zbytku republiky přirážku 26 Kč, u Cinema City dokonce 45 Kč na vstupenku. Pro lidi bez členství, případně s příplatkem, jako například 3D projekce, se tak na lístku může objevit částka začínající trojkou.
Připočteme-li navíc k ceně lístku i popcorn a nápoj či jiné občerstvení zakoupené na pokladně kina, tak jednoho člověka návštěva vyjde klidně i na 500 Kč a více.
Ceny vstupenek multiplexy jednou za čas návštěvníkům zlevňují alespoň při různých slevových akcích, jakou je například „levné úterý“, nebo prostřednictvím věrnostní karty, kam se za každou koupi vstupenky nahrávají body, které může divák později směnit za vstupenku či občerstvení.
Trvale levnější alternativu nabízí už jen tradiční kina, která nejsou součástí větší sítě multikin. Tyto biografy mají obecně ceny nižší o pár desítek korun. Například ve Světozoru v Praze lze vstupenku nejčastěji koupit v rozmezí 160 až 175 korun, někdy ale stojí i méně. Diváci v Kině Scala v Brně nebo v Kině Metropol v Olomouci platí nejčastěji 160 Kč. V menších městech s jednosálovými kiny pak může být cena ještě nižší.
Cena standardní vstupenky do kina
Kino | Bez členství (nákup on-line) | Bez členství (nákup na pokladně) | Se členstvím (nákup on-line) | Se členstvím (nákup na pokladně) |
---|---|---|---|---|
CineStar | 199 Kč (aplikace), 209 Kč (web) | 229 Kč | 179 Kč (aplikace), 189 Kč (web) | 209 Kč |
Cinema City | 240 Kč + 24 Kč manipulační poplatek | 240 Kč | 220 Kč + 24 Kč manipulační poplatek | 220 Kč |
Kino Světozor (Praha) | obvykle 160–175 Kč | |||
Kino Scala (Brno) | 160 Kč | |||
Kino Metropol (Olomouc) | 160 Kč | |||
Zdroj: Ceníky kin | ||||
* CineStar v Praze a Brně: +26 Kč, Cinema City v Praze a Brně: +45 Kč |