Článek
Hlavními důvody růstu schodku s oblečením jsou podle statistiků nedostatečně pestrá nabídka zboží od domácích výrobců a nižší ceny dovážených výrobků.
Nejvíce oděvů se do Česka vozí z Číny a Bangladéše, dohromady jde o více než 40 procent dovozu a loni šlo o textil v celkové hodnotě 19,3 miliardy korun. Následuje dovoz z Německa a Turecka. Itálie, která je obecně vnímána jako centrum módy a luxusu, skončila na pátém místě s dovozem ve výši 2,3 miliardy korun.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Český zahraniční obchod s oděvními výrobky vykazuje záporné saldo od roku 2004. V posledních sedmi letech každoročně přesahuje deset miliard korun. Až dosud byl rekordní deficit v roce 2011, kdy činil 14 miliard korun.
Domácí zdražovali, dovoz zlevňoval
Rozdíl v cenách se v posledních osmi letech prohloubil. Zatímco čeští výrobci zvýšili v tomto období ceny o 3,1 procenta, ceny oblečení v obchodech se za stejné období o 15,1 procenta snížily.
„Z toho se dá vyvozovat, že pokud si spotřebitelé mohli vybrat, zda budou kupovat zboží pocházející od domácích producentů, nebo jestli dají přednost dále zlevňujícím oděvům z dovozu, bylo jejich rozhodování v zásadě jednoduché a racionální," stojí v komentáři ČSÚ. Při nedávné analýze inflace ČSÚ uvedl, že ceny oblečení a obuvi od roku 2000 klesly téměř o třetinu, hlavně díky asijskému dovozu. [celá zpráva]
Levná zahraniční konkurence zlikvidovala mnoho větších společností, pro které byl velký a stabilní odbyt na domácích trhu podstatný. Naopak menším úzce specializovaným firmám se daří přežívat nápor konkurence lépe.
V oboru ubylo 37 tisíc míst
„Tuzemský oděvní průmysl, v dřívějších dobách považovaný za 'rodinné stříbro', se dobrým časům rozhodně netěší,” uvádí analýza. Jeho produkce se snižuje bez přestání devět let. Od roku 2000 se propadla více než o dvě třetiny. S poklesem výroby souvisí snižující se zaměstnanost v oboru. Zatímco v roce 2000 v něm pracovalo v průměru více než 53 tisíc lidí, ve třetím čtvrtletí loňského roku to bylo 16 tisíc.
Většina českého exportu oděvů míří do zemí EU. Nejdůležitějším zahraničním trhem pro tuzemské vývozce oděvních výrobků a doplňků i nadále zůstává Německo, a to i přesto, že jeho význam v tomto ohledu znatelně oslabil. Zatímco v roce 2000 do Německa směřovaly oděvní výrobky a doplňky za 14,1 miliardy korun, v roce 2014 to bylo už jen 8,8 miliardy.