Článek
Výroba másla sice letos v Česku proti minulému roku klesla zhruba o pět procent, přesto by ho neměl být nedostatek. Spotřeba másla se dlouhodobě skoro nemění, řekl Kopáček.
„Mnozí si nakoupili máslo do zásoby, takže ho možná bude dost někde doma v ledničkách a na regálech to někde momentálně může chybět,” nechal se slyšet Kopáček. Podotkl, že roční spotřeba másla u domácích spotřebitelů se od roku 1996 pohybuje mezi pěti až 5,5 kilogramy.
Podle Kopáčka by se zkraje podzimu mohla situace kolem másla trochu uklidnit. Ale v období předvánočního pečení se spotřeba pravidelně zvyšuje, a tím i cena. „Ale zase to bude sezonnost a cena potom spadne,” míní předseda svazu. Spekulace o tom, že na Vánoce máslo nebude, považuje za přehnané. „Možná že může být másla méně, ale bude a trh si s tím poradí,” předpokládá.
Máslo už podle Kopáčka ale zřejmě bude dražší než dříve. „Pokud se v minulosti prodávalo kolem 30 korun, tak to bylo proto, že ten sektor byl v hluboké krizi a výrobci prodělávali,” uvedl. V minulých třech letech byly výkupní ceny mléka velmi nízké, což se už změnilo.
Cena stoupla o 41 procent
Zatímco před rokem za litr mléka zemědělci v Česku průměrně dostávali 6,10 koruny, nyní jim mlékárny platí kolem 8,60 koruny. Cena stoupla o 41 procent, zdůraznil Kopáček.
„Český zákazník, a nejen český, má rád tučné výrobky, a tam uniká mléčný tuk, který pak chybí mimo jiné na výrobu másla,” připomněl Kopáček. Renesance másla se podle něj projevuje celosvětově. Na růst poptávky po kvalitnějších mléčných výrobcích s vyšším obsahem tuku, které mají lepší chuť, má v České republice zřejmě vliv i zvyšování mezd.
V Česku funguje 35 průmyslových mlékáren a 166 minimlékáren. Z velkých výrobců produkuje máslo jen malá část. Některé mlékárny si u nich nechávají máslo balit, aby ho měly v nabídce.
Diskontní řetězec Aldi v Německu čtvrt kila másla na začátku září zdražil na 1,99 eura (zhruba 52 korun). Ostatní německé supermarkety zpravidla upravují cenovou politiku právě podle Aldi. [celá zpráva]