Článek
„Máslo lze koupit v prosinci běžně okolo 72 korun a jeho průměrná akční cena se aktuálně pohybuje kolem 60 korun. Nejlevněji jej lze pořídit v rámci letákových akcí od 49 korun. Oproti listopadu průměrná běžná i akční cena másla vzrostla o další tři koruny,“ uvedla datová analytička nákupního rádce Kupi Monika Kopčilová.
V regálech supermarketů mohl ale zákazník v posledních týdnech najít máslo Madeta i za 85 korun. Podle dat Českého statistického úřadu už v listopadu ceny másla překonaly máselnou krizi z roku 2017, čtvrtkilová kostka je tak momentálně asi nejdražší v historii.
„Problém rozhodně není na straně zemědělců. Výkupní cena mléka roste, ale řádově o desítky haléřů. Problém se nachází někde mezi zpracovateli a obchodníky. Opakuje se to téměř každý rok,“ uvedl koncem listopadu v České televizi ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL).
Chybí mléčný tuk
„Největší problém současného zvýšení ceny másla napříč Evropou vyplývá z nevyrovnané bilance mléčného tuku. To je dáno vyšší poptávkou po mléčných výrobcích obsahujících mléčný tuk, který nyní chybí,“ uvedl předseda představenstva Českomoravského svazu mlékárenského Jiří Kopáček.
Příčinami nedostatku tuku jsou podle něj nižší produkce a tučnost mléka, nižší kvalita krmiv i teplotní stres dojnic v letních měsících. To vše se navíc naplno projevilo před Vánoci, kdy je spotřeba másla vyšší.
Anketa
„K výrobě kilogramu másla je v Česku zapotřebí více litrů mléka. Kromě toho je nutné nakupovat mléčný tuk ze zahraničí, což zvyšuje náklady. Ceny smetany na mezinárodním trhu letos vzrostly nejméně dvojnásobně,“ vysvětlil agrární analytik Petr Havel.
Na výrobu jednoho kila másla je potřeba zhruba 22 litrů mléka, litr stál v listopadu 11,84 koruny. Jen náklady na výrobu kostky másla by tak v Česku činily asi 65 korun. „Situace je pro spotřebitele nepříjemná, ale vychází z aktuální reality na trhu. Na másle nikdo nevydělává. Máslo se prostě prodává za jeho odpovídající tržní cenu,“ dodal Kropáček.
Zákazníci jsou citliví
„Zákazníci si pamatují cenu másla mnohem více než u zbytku sortimentu a jsou extrémně citliví i na malé zvýšení. Zároveň podle něj určují cenovou úroveň celého obchodu. Proto takové produkty obchodníci často prodávají se ztrátou. Nízká cena totiž přiláká zákazníky do prodejen a obchodník pak vydělá na jiných produktech, které zákazník přidá do košíku,“ vysvětlil marketingový expert Robert Le Veneur.
Oproti dalším zemím EU působí v Česku na cenu másla ještě několik dalších faktorů. „V potravinářském průmyslu postupně rostou mzdy a do určité míry působí i to, že je v Česku čtvrtá nejvyšší cena energií v Evropské unii. Navíc máme stále nejvyšší daň na potraviny ve středoevropském regionu,“ dodal Havel.
Podle Kopáčka by se cena másla mohla po Novém roce začít mírně snižovat. „S poklesem poptávky po vánočních svátcích může dojít ke zlepšení tukové bilance, v zimním období se také přirozeně zvyšuje tučnost mléka, takže situace se může zlepšit,“ dodal.