Hlavní obsah

Kde vypustil boeing z Německa 110 tun paliva? Většinu nad Českem, tvrdí Němci. Není to pravda, kontruje ŘLP

Aktualizováno

Nákladní Boeing 747 americké společnosti Atlas Air, kterému v pondělí krátce po startu v Lipsku prasklo čelní sklo a musel se kvůli tomu vrátit na letiště, vypustil většinu ze 110 tun paliva, které měl na cestu do Japonska, nad Českou republikou, tvrdí mluvčí německé služby bezpečnosti leteckého provozu (DFS) Utte Otterbeinová. Podle mluvčího Řízení letového provozu (ŘLP) Richarda Klímy to ale není pravda. Novinkám řekl, že v Česku mělo letadlo vypustit pouhých 15 až 20 tun paliva.

Foto: flightradar24.com

Trasa boeingu z Lipska k Brnu a zpět. Tmavší barva linky znamená větší výšku.

Článek

Řízení letového provozu (ŘLP) ve čtvrtek potvrdilo, že v pondělí k události došlo „a byla vyřešena v souladu se stanovenými bezpečnostními postupy“. Dřívější nejasnosti podle něj vyplynuly z formulace dotazu.

O tom, kde se pilot letadla kerosinu zbavil, aby snížil hmotnost stroje před přistávacím manévrem, informovala ve středu německá média rozdílně. Bulvární deník Bild napsal, že se tak stalo nad Českem v blízkosti německých hranic.

Server t-online uvedl, že nádrže letoun otevřel při přeletu Žitavských hor, když byl ve výšce 4300 metrů. Jako Žitavské hory je označována německá část Lužických hor, které se rozkládají na česko-německém pomezí.

Saský deník Sächsische Zeitung citoval i svědka z Bertsdorfu nedaleko Žitavy, který si všiml nejen nízko letícího letadla, ale také stop kerosinu vypouštěného z nádrží.

Palivo vypouštěné v takové výšce se odpaří v atmosféře, na zem nedopadne.

Dopady vypuštění paliva na lidi a životní prostředí nehodnotí německý Spolkový úřad pro životní prostředí (UBA) jako kritické, napsal ve středu Bild.

Boeingu prasklo okno a z Česka se vracel do Saska. Musel vypustit 110 tun paliva

Evropa

Otterbeinová ve čtvrtek ČTK sdělila, že palivo letoun vypouštěl nad Českem i nad Německem. „Přesně to může říct jen pilot,“ uvedla mluvčí DFS.

„Já mám informace o vypouštění mezi Drážďany a Brnem. Téměř vše bylo vypuštěno při návratu nad Českem a menší množství nad Saskem. Letadlo poté přistálo v Lipsku/Halle. Celkem to bylo 110 tun kerosinu,“ uvedla.

Mluvčí DFS se vyjádřila i k nejasnostem informací v médiích o tom, kde pilot palivo vypustil.

„Bavíme se tady o komunikaci přes několik prostředníků. Pilot to řekl pracovníkům řízení letového provozu, kteří to nahlásili našim expertům a ti to zase poskytli mně. A já to zase říkám dále novinářům. Kde byl kerosin vypouštěn, ví jen pilot,“ řekla.

„Nad Českem letěl jen 15 minut“

Podle mluvčího ŘLP Klímy to ale bylo jinak. „Boeing začal vypouštět palivo nad Vyškovem, nad Brnem se otočil. Cesta nad Českou republikou trvala 15 minut a letadlo v Česku vypustilo 15 až 20 tun paliva, nad Německem vypustilo většinu,“ řekl Novinkám.

„Letadlo letělo ve výšce 5100 metrů, což je mnohem výš, než je pro tyto situace předepsaná výška. Po celou dobu to s námi bylo konzultováno, zároveň jsme na to upozornili Armádu ČR podle pravidel. Také jsme uvolnili vzdušný prostor pod letadlem, protože se pod ním nesmělo vyskytnout žádné další letadlo,“ popsal redakci Klíma.

Jasná pravidla

Takzvaný fuel dumping, tedy upouštění paliva za letu, je povolen jen v nouzových situacích. Podle mluvčího ŘLP platí přísná pravidla pro to, kde mohou letadla za letu vypouštět palivo. „Jsou velmi omezená místa, kde se to smí,“ uvedl.

Podle informační příručky ŘLP je vypouštění paliva v českém vzdušném prostoru možné provádět pouze na základě povolení příslušného stanoviště Řízení letového provozu, přičemž letadlo musí být ve výšce minimálně 1850 metrů.

„Ve všech případech musí být příslušnému stanovišti Řízení letového provozu oznámen začátek, konec a důvod vypouštění paliva,“ stojí v příručce.

Funkcí vypouštění paliva nedisponují všechna letadla. Například nejběžnější modely Boeing 737 nebo Airbus A320 musí v takové situaci kroužit nad letištěm, dokud přebytečné palivo nespotřebují, aby nepřekročily maximální přistávací hmotnost. V závislosti na množství „vylétaného“ paliva může být takto zanechaná negativní ekologická stopa horší než v případě jeho vypuštění.

Letadlo tak dlouho stálo na ploše, až mu došlo palivo. Nakonec neodletělo

Cestování
Související témata:
Řízení letového provozu ČR (ŘLP ČR)

Výběr článků

Načítám