Hlavní obsah

Každý třetí německý majitel elektromobilu se vrátil ke spalovacímu motoru

Elektromobily se ocitly v Německu v nemilosti. Někteří o ně projevují zájem, avšak mnohem méně lidí se rozhoduje pro jejich koupi. Alarmující se však jeví rostoucí počet těch, kteří si opět pořídili auto se spalovacím motorem.

Foto: Profimedia.cz

Pohled na montážní linku elektromobilů firmy Volkswagen

Článek

Pozitivní zkušenost s elektromobilem zjevně sdílí stále méně řidičů. Od začátku roku povyskočil počet těch, kteří vyměnili svůj elektromobil za vůz se spalovacím motorem, na 34 procent. Informoval o tom list Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) s odvoláním na studii pojišťovny HUK Coburg s tím, že v roce 2021 počet navrátilců ke spalovacím motorům činil 14 procent.

Klesl také počet nových majitelů vozů s elektrickým pohonem. Ve třetím čtvrtletí roku 2024 by se pro čistě bateriový elektrický pohon rozhodlo pouze 3,9 procenta soukromých kupujících. Předtím, v posledních čtvrtletích let 2022 a 2023, dosáhl podíl lidí, kteří přešli od spalovacích motorů k elektromobilům, 6,9 procenta, resp. 6,6 procenta. „Tento pokles mělo na svědomí snížení ekologického bonusu vládou,“ vysvětluje FAZ.

Také infrastruktura pro nabíjení nepostupuje dostatečně rychle, takže se nedostává zejména rychlonabíjecích stanic. Podle studie automotoklubu ADAC kapacita dobíjecích stanic na dálnicích zdaleka neodpovídá slibům.

Automobilky s přechodem na elektromobily brzdí, spoléhají na hybridy

AutoMoto

Rozhodují i postavení a věk

Z údajů HUK o pohonech spalovacích a e-aut rovněž vyplynulo, že volba pohonu do značné míry závisí na osobní životní situaci. Výrazněji jsou zastoupeni majitelé rodinných domů, z nich má elektromobil 4,1 procenta a například mezi nájemníky je toto číslo 1,3 procenta. V průměru má elektromobil 2,9 procenta Němců.

Nikoli okrajovou roli sehrává věk: „Nákup elektrovozu láká 28 procent lidí do 40 let, přičemž u starších ročníků to je pouhých 12 procent,“ cituje FAZ z analýzy.

Foto: ChargeUp

Dobíjecí stanice pro elektromobily

V zásadě stále nezmizela ochota pořídit si elektromobil, uvádí FAZ. Pro 18 procent kupujících soukromých automobilů by v roce 2024 představoval jedinou možnost pořízení si nového vozu elektrický pohon.

Zákazníci tonou ve zmatku, míní americký list

Ke chřadnoucímu zájmu o e-auta ve Spolkové republice se vyslovil také americký list The New York Times (NYT) v reportáži o soumraku automobilky Volkswagen a německé ekonomiky jako celku.

„Loni německá vláda náhle zastavila dotace na podporu prodeje elektromobilů, což způsobilo, že se mnoho zákazníků stáhlo. Tento krok nejenže poškodil poptávku, ale také přiměl zákazníky zpochybnit celkovou ambici Evropy zakázat do roku 2035 prodej nových automobilů se spalovacími motory,“ podotkl NYT.

V posledních týdnech někteří politici v Německu vyzvali ke zrušení zákazu nebo alespoň k jeho prodloužení, což podle ekonomů vytváří další zmatek pro spotřebitele, připomněl americký deník.

Jinde je tomu opačně

Z globálního hlediska si však elektromobily získávají stále výraznější oblibu. Podle studie americké společnosti Gartner Group vzroste počet bateriových elektromobilů do roku 2025 na téměř 62 milionů, což představuje nárůst o 33 procent.

V roce 2025 zákazníci zakoupí 23,9 milionu plug-in automobilů (poháněných spalovacím i elektrickým motorem s vyšším podílem toho elektrického). Z celkového počtu 85,1 milionu elektromobilů, které budou v roce 2025 ve světě v provozu, jich bude jezdit 49 milionů v Číně, 20,6 milionu v Evropě a 10,4 milionu v Severní Americe, zbytek v menších zemích, připomíná web SpiegelOnline.

Anketa

Pořídili byste si elektromobil?
Ano, chystám se na to
9,7 %
Už elektromobil mám a jsem spokojen/na
4,2 %
Už elektromobil mám, ale nejsem spokojen/na
1,1 %
Ne
85 %
Celkem hlasovalo 9786 čtenářů.

Evropa musí zrušit zákaz spalovacích motorů, jinak Čínu nezastaví, říká šéf BMW

AutoMoto

Výběr článků

Načítám