Článek
Průměrná akční cena zrnkové kávy podle údajů serveru Kupi.cz od ledna do září stoupla z 257 na 330 korun za kilogram, to znamená nárůst o 28 procent. Nejlevnější byla k mání ve slevách za 199,90 Kč za kilo. Instantní káva Jacobs podražila za rok zhruba o 18 procent na 125 korun za 200gramové balení.
Velmi výrazně v posledních dnech podražilo v obchodech kakao. „V září stálo sto gramů holandského kakaa v akcích průměrně okolo 26 korun a aktuálně v říjnu jeho cena zatím roste průměrně na 36 korun,“ řekla Novinkám Monika Kopčilová, datová analytička Kupi.cz.
Smrskflace v Česku. Vedle brambůrek se zmenšilo i balení kečupů či jaru
„Z meziročního pohledu vzrostla cena kávy na komoditním trhu o 68 procent,“ upřesnil Novinkám hlavní ekonom společnosti Roklen Pavel Peterka. Nejdramatičtější růst proběhl v první polovině roku.
„Zatímco světová poptávka po kávě každým rokem roste, tak nepříznivý vývoj počasí a případné konflikty v zemích významných producentů kávy mohou i na střednědobém horizontu omezit světovou nabídku i o deset a více procent,“ uvedl ekonom. Výkyvy počasí známé jako La Niña způsobily v Brazílii, která je největším producentem kávy na světě, epizody sucha. Ve Vietnamu zase poškodil plantáže tajfun Yagi.
„Na druhé straně je posílena strana poptávky, když má vejít v platnost regulace Evropské unie, která omezuje prodej zboží produkovaného na čerstvě odlesněných oblastech. Obchodníci se tak předzásobují. A jak to na trzích bývá, omezení nabídky v kombinaci s posílenou poptávkou vede k růstům cen,“ dodal Peterka.
I když unijní regulace byla o rok odložena a má začít platit postupně od konce roku 2025, předzásobování obchodníků potvrdil i Marek Zemánek, mluvčí Potravinářské komory ČR.
„Na opačných koncích planety se vytvořila doslova nákupní horečka,“ sdělil Novinkám. „Z veřejných zdrojů máme informace, že produkce pocházející z odlesněných pozemků – například právě kakao nebo káva – se bude prodávat levněji do států mimo EU a z neodlesněných pak dráže do EU,“ poukázal Zemánek.
Podle Jaroslava Tučka, zakladatele pražírny a kaváren Doubleshot, firma zvažuje zdražení především u kávy z Brazílie, kde právě končí sklizeň.
„Zde ceny šly významně nahoru, ale tyto kávy se budou pražit a prodávat až začátkem příštího roku, až kávy dorazí do Evropy,“ řekl Tuček Novinkám. Jinak kávu i přes růst nákladů do Vánoc zdražovat neplánuje, a to ani v kavárnách.
Pražírna nakupuje dražší výběrové kávy, kde je vývoj cen trochu odlišný a zdražení mnohdy mírnější než u komoditní kávy.
Farmářů ubývá
Ještě víc než káva podražilo na trhu kakao. Jeho cena se od začátku roku zvýšila o 83 procent, zejména kvůli nepříznivému počasí v západní Africe, jež postihlo kakaovníky. V regionu se přitom sklízí většina světové úrody.
Jak Novinkám popsal zakladatel české čokoládovny Ajala Filip Teplý, ke zdražování kakaa vedle počasí přispívá i další faktor, a to je dlouhodobé snižování produkce v Africe kvůli lidským zdrojům. „Pěstování kakaa zde patří mezi extrémně špatně placená zaměstnání a ubývá farmářů, kteří se mu věnují. A to urychluje každá špatná sklizeň. Velké společnosti kakao začaly nakupovat v jiných zemích, kde jsou ale výkupní ceny vyšší,“ dodal.
Ajala pracuje s výběrovým kakaem a do Vánoc zdražení neplánuje.
„Ale vzhledem k vývoji cen komoditního kakaa na burze očekáváme, že by ceny kilogramu běžné čokolády v obchodech do Vánoc mohly vzrůst o zhruba 20 procent. Cena kakaa na burze je vysoko sice už delší dobu, ale mnoho čokoládoven dosud vyrábělo ještě ze zásob nakoupených za nižší ceny. Ty docházejí,“ popsal Teplý.
„Odhadujeme, že nyní přistoupí k výrobě z dráž nakoupené suroviny, což se zákonitě projeví v ceně. Očekávám, že uvidíme i klasické triky, kdy cena zůstane stejná, ale bude se zmenšovat gramáž produktů,“ uzavřel.
Agrární analytik Petr Havel ale soudí, že největší zdražování kávy a čokolády v obchodech i gastronomii už máme za sebou.
„Do Vánoc zřejmě ještě k nějakému nárůstu cen příslušných produktů může dojít, i kvůli tomu, že v tomto období roste spotřebitelská poptávka. Nebude to ale již nic dramatického. Podle typu produktů a obsahu čokolády nebo kávy bude nárůst o vyšší jednotky nebo nižší desítky procent,“ míní Havel.