Hlavní obsah

Jihlavanka rozjíždí vlastní kavárny

3:52
3:52

Poslechněte si tento článek

Svou první kavárnu pod vlastní značkou tento týden otevřel prodejce balené kávy Jihlavanka. Zákazníky láká na espreso za 29 korun nebo buchtičky se šodó. Ještě letos plánuje expandovat i do dalších měst.

Foto: Jihlavanka

Jihlavanka otevřela první kavárnu v Praze.

Článek

Svou první kavárnu nabízející kávu s sebou a drobné občerstvení otevřela Jihlavanka na pražské Palmovce. Jde nejen o důležitý dopravní uzel, nýbrž je to také místo s plánovanou výstavbou nového bydlení a má tu být v budoucnu sídlo Evropské kosmické agentury.

Kavárna nabízí espreso za lidových 29 korun a mimo jiné je ochotná zájemcům připravit i takzvaného turka. Z občerstvení nabízí dukátové buchtičky se šodó, koblihy, koláčky nebo preclíky.

Pro porovnání, konkurence v hlavním městě prodává espreso většinou výrazně dráž. Například Tchibo, jež Jihlavanku vlastní, si účtuje 55 korun, v pekařství Ječmínek stejně jako Minit Bakery stojí 35 Kč, v Hello Café 39 korun, v Costa Coffee 65 a ve Starbucks dokonce 69 korun. Levnější než za 29 Kč je snad jen káva z automatů, třeba espreso ze samoobslužného stroje v prodejně lihovin a tabáku Don Pealo je za 19,90 Kč.

Cena kávy letí vzhůru. Supermarkety do toho ještě ceny přepalují

Ekonomika

„Trend konzumace kávy mimo domov stále roste. Lidé si stále častěji dávají kávu v kavárnách, nebo si ji berou s sebou. Naším cílem bylo vytvořit koncept, který umožní lidem na cestách vychutnat si kvalitní kávu za dostupnou cenu,“ sdělil Jan Suchánek, generální ředitel Tchibo pro ČR a Slovensko.

„Pokud se první kavárna osvědčí, plánujeme ještě letos otevřít několik Jihlavanka Café v Praze i dalších větších městech,“ dodal.

Firma chce cílit na lokality s vysokou frekvencí zákazníků, jako jsou rušné ulice, zastávky hromadné dopravy, nemocnice a nádraží. Ačkoli se může zdát, že kávu s sebou lze dnes dostat prakticky na každém rohu, firma mluví o tom, že vidí „mezeru na trhu“.

Jihlavanka vznikla v roce 1958. Německá společnost Tchibo ji koupila v roce 1991. Také Tchibo v Česku provozuje kavárny spojené s prodejnami kávy a dalšího zboží včetně oblečení.

Foto: Jihlavanka

Jihlavanka otevřela první kavárnu v Praze.

Kavárnám se v Česku daří, přestože ceny kávy na světových trzích lámou rekordy. Od počátku roku stouply o další čtvrtinu a podle ekonomů zdražování jen tak nepřestane. Stále více to pociťují jak zákazníci kaváren, tak i supermarketů, když někteří obchodníci šponují ceny do extrémů. Běžné značky instantní kávy stojí až 2000 korun za kilogram a ta zrnková v průměru 500 Kč.

Tržby kaváren loni podle údajů poskytovatele pokladních systémů Dotykačka meziročně rostly v průměru o více než čtyři procenta a po odečtení inflace tak představovaly jedinou skutečně rostoucí kategorii v rámci oboru gastronomie.

„Tento segment tržbami roste dlouhodobě, už od covidové pandemie,“ řekl Novinkám ředitel Dotykačky Petr Menclík. Koncept kaváren se podle něj osvědčil, protože byl dobře připravený na režim „pití a jídlo s sebou“, který jako jediný dlouhé covidové uzavírky umožňovaly.

„Češi jsou v případě kaváren také mnohem méně citliví na zdražování. Zatímco u čepovaného piva obvykle řeší každý desetihaléř, v případě kávy jsou k inflaci tolerantní a nevadí jim zaplatit vysoké částky za kávu s croissantem,“ komentoval Menclík.

Milka a spol. Smrskflace v Česku pokračuje

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám