Hlavní obsah

Kapsch nemá mýto přes satelit jisté, vypíše se tendr

BRNO

Pokud bude chtít ministerstvo dopravy zapojit do systému silničního mýta také satelit, musí podle antimonopolního úřadu na zakázku vypsat nové výběrové řízení. Jestli zůstane pouze u současné mikrovlnné technologie, smí bez další soutěže mýtné na silnicích I. třídy dobudovat firma Kapsch, která zajišťovala první etapu.

Článek

Vyplývá to ze stanoviska, které ministerstvu odeslal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Novinkám to potvrdil mluvčí úřadu Kristián Chalupa.

Mýtné se zatím v Česku vybírá na téměř 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Stát dal v první etapě přednost mikrovlnné technologii. Výstavba bran byla ale komplikovaná, a proto se pro druhou fázi uvažovalo o satelitu. Podle některých odborníků je technologie modernější a přitom nevyžaduje brány.

Takzvaný hybridní systém, tedy kombinace mikrovln a satelitu, nebyl v původní smlouvě s Kapschem sjednán, šlo by tedy o novou veřejnou zakázku, míní mluvčí Chalupa. Ministerstvo by v takovém případě muselo zadat řádné výběrové řízení s uveřejněním, aby se mohli přihlásit i další zájemci.

Ministerstvo se na antimonopolní úřad obrátilo proto, aby se ujistilo, že přechod z mikrovlnné na hybridní technologii není porušením původní smlouvy s Kapschem. Výběr firmy Kapsch loni řešil ÚOHS, tendrem se zabývaly také soudy a Evropská komise. Podle neúspěšných uchazečů vyhrál Kapsch neprávem. Žádná z institucí to ale nepotvrdila.

Mýtné na českých dálnicích a rychlostních silnicích funguje od 1. ledna 2007. Dosud se vybraly přes dvě miliardy korun. Alespoň část další etapy by měla začít fungovat v lednu 2008.

Výběr článků

Načítám