Článek
Vyplývá to ze stanoviska, které ministerstvu odeslal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Novinkám to potvrdil mluvčí úřadu Kristián Chalupa.
Mýtné se zatím v Česku vybírá na téměř 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Stát dal v první etapě přednost mikrovlnné technologii. Výstavba bran byla ale komplikovaná, a proto se pro druhou fázi uvažovalo o satelitu. Podle některých odborníků je technologie modernější a přitom nevyžaduje brány.
Takzvaný hybridní systém, tedy kombinace mikrovln a satelitu, nebyl v původní smlouvě s Kapschem sjednán, šlo by tedy o novou veřejnou zakázku, míní mluvčí Chalupa. Ministerstvo by v takovém případě muselo zadat řádné výběrové řízení s uveřejněním, aby se mohli přihlásit i další zájemci.
Ministerstvo se na antimonopolní úřad obrátilo proto, aby se ujistilo, že přechod z mikrovlnné na hybridní technologii není porušením původní smlouvy s Kapschem. Výběr firmy Kapsch loni řešil ÚOHS, tendrem se zabývaly také soudy a Evropská komise. Podle neúspěšných uchazečů vyhrál Kapsch neprávem. Žádná z institucí to ale nepotvrdila.
Mýtné na českých dálnicích a rychlostních silnicích funguje od 1. ledna 2007. Dosud se vybraly přes dvě miliardy korun. Alespoň část další etapy by měla začít fungovat v lednu 2008.