Článek
"Autostrade nesplnilo kvalifikační předpoklady výběrového řízení, důvody pro její vyloučení byli objektivní, přestože šlo o formální nedostatky. Autostrade nemohlo v tomto výběrovém řízení zvítězit," zaznělo od soudce Davida Rause v odůvodnění verdiktu.
Zástupci firmy Kapsch uvedli, že už ve středu budou dělníci zase pracovat na mýtných branách. "Ztráty z týdne, kdy jsme nemohli pokračovat a staveniště jsme museli zakonzervovat, zatím nedokážeme vyčíslit. Předběžné opatření ale postihlo desítky našich subdodavatelů. K přerušení navíc došlo v závěru stavební sezóny, kdy práce vrcholí. Teď budeme doufat v hezké počasí, máme už postaveno 80 procent mýtných bran" reagoval ne verdikt krajského soudu generální ředitel firmy Kapsch Karel Feix.
Jak dále uvedl, pokud by se firmě nepodařilo dostavět systém na výběr elektronického mýtného do 1. ledna příštího roku, jak zní termín, spustí alespoň část systému. Penále za případné zdržení stavby probere Kapsch se zadavatelem zakázky - ministerstvem dopravy. "K přerušení ale nedošlo z naší viny," podotkl Feix.
"Podle ministerstva dopravy by měl být systém elektronického mýtného zprovozněn v původně plánovaném termínu, tedy od 1.1. 2007. Nicméně v krajním případě na ministerstvu stále existuje alternativní plán používání dálničních známek i po tomto termínu. Ministr dopravy Aleš Řebíček půjde na středeční jednání vlády s návrhem jedné průměrné sazby mýtného ve výši 4,05 koruny za kilometr," uvedla mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková.
Autostrade se nelíbily důvody jejího vyřazení z tendru
Neúspěšná Autostrade může proti verdiktu podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu v Brně, tuto možnost italská firma podle slov jejího mediálního zástupce Romana Pospíšila ještě zváží, až dostane na stůl rozhodnutí soudu v písemné podobě.
Autostrade se nelíbily důvody, pro které ji ministerstvo dopravy vyřadilo z tendru na dodavatele mýtného. Důvodem byli formální nedostatky přihlášky, Autostrade nedodala dva z dvaceti požadovaných výpisů z rejstříku trestů, a nepředložila certifikáty o ochraně životního prostředí a bezpečnosti práce. "Nelze pochybovat o tom, že firma je bezúhonná, výpisy jsme nedodali kvůli technickému nedopatření," uvedl u soudu právní zástupce Autostrade Ivo Janda. Certifikáty, které firma nedodala, zase pode Jandy nebyly nutné k tomu, aby se prokázala schopnost Autostrade, která provozuje mýtné v Itálii, systém dodat.
"Firma místo certifikátů poslala čestné prohlášení," podotkl Janda, který také napadl to, že Kapsch nemá zkušenosti s provozováním mýtných bran. Autostrade poukázalo na to, že Kapsch ve výběrovém řízení, jehož se celkem účastnily čtyři firmy, "zbyl". Zbytek zájemců - Autostrade, sdružení firem Mytia a konsorcium A-Way a AŽD - ministerstvo vyloučilo kvůli formálním nedostatkům. Kapsch nabídl, že systém dodá za 22 miliard korun.
"Nikdo nehodnotil nabídky firem z ekonomické stránky," uvedl Janda. S tím nesouhlasila zástupkyně ministerstva dopravy Kamila Seberová. Podle ní si ministerstvo vyžádalo studii společnosti Delloit and Touche, která srovnává cenu obdobných projektů v jiných zemích. "Například v Rakousku byla cena za mýtné o zhruba 20 procent vyšší," podotkla Seberová. Právní zástupce Autostrade označil výběrové řízení za skandální, protože v celém spisu není jediný dokument, který ukázal, že nabídka Kapsche byla jakkoliv ekonomicky hodnocena.
Mýtné přinese do rozpočtu miliardy
Kapsch v úterý u Krajského soudu v Brně požadoval okamžité zrušení předběžného opatření k výstavbě mýtného s tím, že jinak nestihne zprovoznit mýtné od 1. ledna 2007. K návrhu na zrušení předběžného opatření se připojilo i ministerstvo dopravy. Firma Kapsch i ministerstvo dopravy požadují zrušení předběžného opatření, protože denně přicházejí o obrovské peníze.
Na mýtném by měl stát příští rok vybrat 2,8 až osm miliard korun. Doposud stát na dálničních známkách od kamiónů vybíral asi miliardu korun ročně. Pokud se mýtné od ledna nezačne vybírat, budou chybět peníze na opravy a na výstavbu silnic i dálnic.
Předseda ÚOHS Martin Pecina v úterý v ČT řekl, že by jeho úřad uvítal, kdyby soud potvrdil rozhodnutí úřadu. Řekl také, že tendr byl v pořádku a že chyby v tendru nemohly ovlivnit pořadí nabídek.