Článek
Současný provozovatel mýta Kapsch neuspěl v tendru na mýtný systém po roce 2019, v němž zvítězilo konsorcium CzechToll/SkyToll. Tendr nepravomocně zrušil ÚOHS, ministerstvo proti tomu podalo rozklad. Ten předseda ÚOHS dosud nevyřešil.
O jmenování Jana Hrazdiry do rozkladové komise informovaly v minulosti Hospodářské noviny. Podle nich byl advokát nominován i díky povolení předsedy ÚOHS Petra Rafaje ministerstvem dopravy, které je přitom jedním z účastníků řízení.
Podle trestního oznámení Kapsche nebyl Hrazdira nezávislým členem komise, ale naopak aktivně hájil ministerstvo dopravy. Hrazdira údajně ministerstvo o průběhu jednání přímo informoval. Tím podle firmy mohl zásadně narušit jednání komise a ovlivnit její rozhodnutí. Podle Kapsche se tak mohl dopustit trestného činu zneužití pravomoci úřední osoby.
„Považujeme to za nepřípustné zasahování státu do průběhu státní zakázky,” řekl mluvčí Kapsche David Šimoník.
Hrazdira označil trestní oznámení Kapsche a jeho důvody za nesmysl. „O celé věci jsem s nikým ze strany ministerstva nebo státu nemluvil, ani bych podobné zadání nepřijal,” řekl. O řízení mluvil pouze s předsedou úřadu Rafajem, dodal.
Antimonopolní úřad se k trestnímu oznámení nebude nijak vyjadřovat, uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
ÚOHS tendr zrušil
Ministerstvo dopravy s rozhodnutím ÚOHS zrušit tendr nesouhlasilo a podalo proti němu rozklad. ÚOHS při svém rozhodnutí o zrušení mýtného tendru vytkl ministerstvu dopravy způsob, jakým předávalo jednotlivým uchazečům zadání soutěže a potřebnou dokumentaci.
Podle úřadu není zřejmé, zda všichni zájemci dostali stejné informace. Dalším důvodem pro zrušení bylo rozšíření mýta o zhruba 900 kilometrů, které bylo podle ÚOHS stanoveno netransparentně.