Článek
Uhlí ze zahraničí putuje do ostravských hutí běžně nákladními vlaky z nizozemského Rotterdamu. Do budoucna by se ale mohla přidat i možnost v podobě lodní dopravy.
První loď původně vezla 1400 tun černého uhlí, 300 tun ale musela vyložit v Německu, neboť v Labi je málo vody a loď by se tak do Děčína nedostala, uvedla ČT. Potom, co materiál dorazil, ho pracovníci naložili ČD Cargo do vlaků, které se vydaly směrem na východ republiky.
„Je to první zkušební jízda, aby si zákazník ověřil, že tato cesta funguje a umíme to," řekl pro ČT spolumajitel lodi EVD Lukáš Hradský. Rejdaři podle ČT hovoří o přelomové zakázce, uhlí se v minulosti vozilo po Labi běžně, ale z Česka do zahraničí.
Po Dukovanech se má dostavět i Temelín
Server zdopravy.cz uvedl, že oproti přepravě už z Rotterdamu vlakem je nový způsob pomalejší, ale mohl by být levnější. ČD Cargo ho zkouší i kvůli možným komplikacím s omezenou kapacitou dopravy po trati podél Labe mezi Německem a Českem, kde je v plánu série výluk.
„Dosud jsme zákazníkům vozili uhlí přímo z Rotterdamu. Je to první vlaštovka, pokus, jak z části alternovat letos plánovanými výlukami omezený železniční úsek Děčín – Bad Schandau a případně i výluku v samotném přístavu," řekl serveru předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.
OKD letos vytěžilo víc uhlí, než plánovalo
„Kapacita vlaků nestačí, tak je to další, alternativní trasa, která zvýší bezpečnost našeho kraje, protože nebudeme závislí pouze na jedněch kolejích,“ řekl ČT náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Uncka (ODS).
Černé koksovatelné uhlí není určeno pro teplárenství ani energetiku. Jedná se o metalurgické koksovatelné uhlí a koks je pak nezbytnou surovinou pro výrobu surového železa a následně oceli. Černé uhlí v ocelářství zatím nemá plnohodnotnou náhradu.
V ČR je jediným producentem černého uhlí společnost OKD. Těžba ale postupně končí, protože se nevyplácí. Firma těží už jen v Dole ČSM, kde se má těžit do konce letošního roku.