Hlavní obsah

Kapacita přepravy mezi Asií a Evropou se může kvůli Rudému moři snížit až o 20 procent

Narušení lodní kontejnerové dopravy v Rudém moři nepolevuje, naopak roste, varoval námořní přepravce Maersk. Dánská společnost proto předpovídá, že v důsledku toho se ve druhém čtvrtletí kapacita přepravy mezi Asii a Evropou sníží o 15 až 20 procent.

Foto: Reuters, Novinky

Změna trasy plavidel

Článek

Maersk a další lodní společnosti už od prosince odklánějí svá plavidla z trasy přes Rudé moře a Suezský průplav na jih Afriky, aby se vyhnuly útokům jemenských Húsíů napojených na Írán v Rudém moři, připomněla agentura Reuters.

„Riziková zóna se rozšířila a útoky se postupují dále od pobřeží. To donutilo naše plavidla dále prodloužit svou cestu, což má za následek další čas a náklady, než se váš náklad dostane na místo určení,“ uvedl Maersk v aktualizovaném upozornění pro své zákazníky.

Náklady společnosti na pohonné hmoty na dotčených trasách mezi Asií a Evropou jsou nyní o 40 procent vyšší, sdělil její mluvčí.

Stejně jako Maersk se vysoce rizikové oblasti vyhýbá například německá společnost Hapag-Lloyd. Už dříve uvedla, že věří v zažehnání krize do konce roku. „Útoky v Rudém moři a Adenském zálivu se stále více přesouvají na moře. To je důvod, proč se této oblasti vyhýbáme úplně,“ sdělila firma.

Problém podle Maersku je i v tom, že narušení v Rudém moři způsobilo dominový efekt na několika dalších trasách kontejnerové nákladní dopravy, zejména z Asie na východní a západní pobřeží Jižní Ameriky, dodal mluvčí dánské společnosti.

Dominový efekt plaveb kolem Afriky vzniká kvůli úzkým hrdlům a shlukování plavidel, kdy do přístavu, který trpí nedostatkem vybavení a kapacity, připlouvá několik lodí současně, vysvětlila Reuters.

Maersk se bude vyhýbat Rudému moři. Lodní přeprava i zboží tak zdraží

Ekonomika
Související témata:
Maersk

Výběr článků

Načítám