Článek
V železničních společnostech Canadian National (CN) a Canadian Pacific a Kansas City Southern (CPKC) pracuje dohromady zhruba 10 000 lidí. Odborářským vyjednavačům se nepodařilo dosáhnout dohody ohledně rozvržení směn, o mzdách a o tom, jak předcházet únavě zaměstnanců. Zaměstnanci tak ve čtvrtek přerušili práci.
Podnikatelské skupiny se obávaly, že by to mohlo způsobit ekonomické škody v řádu stovek milionů dolarů. Kanadská vláda proto ve čtvrtek oznámila, že požádá nezávislou radu pro průmyslové vztahy (CIRB), o vydání nařízení o návratu do práce.
Kanadský ministr práce Steven MacKinnon novinářům řekl, že kromě nařízení návratu do práce požádal CIRB také o to, aby zahájila proces závazného rozhodčího řízení mezi odborovým svazem Teamsters a společnostmi a prodloužila platnost stávajících pracovních smluv do doby, než budou podepsány nové.
Podnikatelské skupiny a společnosti požadovaly, aby vláda jednala. Kanada je druhou největší zemí na světě podle rozlohy a při přepravě široké škály komodit a průmyslového zboží je značně závislá na železnici. Kanadská ekonomika je silně propojena s ekonomikou USA, což znamená, že zastavení provozu by dopadlo také na severoamerické dodavatelské řetězce.
Šéf odborů Teamsters Paul Boucher obvinil firmy CN a CPKC, že jsou kvůli vyššímu zisku ochotné ohrozit bezpečnost na železnici. Odbory také obvinily firmy ze záměrného vytváření krize, aby tak donutily vládu zasáhnout. Rozhodnutí vlády kritizuje i levicová Nová demokratická strana (NDP), o jejíž podporu se opírá vláda, aby mohla zůstat u moci. Podle nich kabinet tímto krokem vyslal vzkaz všem korporacím, že být špatným šéfem se vyplácí.
Zastavení železniční dopravy ochromilo přepravu obilí, potaše a uhlí a zpomalilo přepravu ropných produktů, chemikálií a automobilů. Dráhy ročně přepraví zboží a komodity v hodnotě přibližně 280 miliard kanadských dolarů (4,6 bilionu Kč). Dopad to mělo i na desetitisíce lidí, kteří jsou závislí na některých příměstských linkách do Toronta, Vancouveru a Montrealu, napsala agentura Reuters.