Hlavní obsah

Kamióny musí platit mýtné, celníci začali s kontrolami

PRAHA/PLZEŇ

Od pondělní půlnoci musí autobusy a nákladní auta s hmotností větší než 12 tun platit na českých rychlostních silnicích a dálnicích mýtné. S příchodem roku 2007 spustila firma Kapsch ostrý provoz elektronické systému pro výběr poplatků. Hned v prvních hodinách platnosti systému začali celníci dodržování nové povinnosti kontrolovat.

Článek

Tři speciálně upravené dodávky západočeských celníků křižovaly v pondělí už od sedmi ráno dálnici D5 od Rozvadova až po Rudnou u Prahy. Celníci pomocí palubních i mobilních čteček kontrolovali, zda řidiči kamiónů mají zaplacené mýtné.

"Provoz je slabý. V Německu nesmějí dnes kamióny vůbec na silnici, takže ani po českých dálnicích jich mnoho nejezdí. O rána jsme zkontrolovali pouze dva kamióny. Jejich řidiči měli řádně zaplaceno. Ostrý křest systému nastane v úterý," řekl Právu jeden z dvoučlenné hlídky celníků, která měla stanoviště na plzeňském dálničním obchvatu.

Celníci mohou kontrolovat kamióny jak za jízdy tak i odstavené na parkovištích. "Vůz máme vybavený patřičnými anténami, které kamióny snímají za jízdy i při stání. Na čtečce se nám ukáže, zda má řidič zaplaceno a zda platba odpovídá například počtu náprav kamiónu nebo jeho emisnímu zařazení ," vysvětlil kontrolující celník.

Pokuta na místě pět tisíc

Za nezaplacení mýtného mohou celníci řidiče pokutovat na místě blokově až do výše pěti tisíc korun a nebo přestupek předat do správního řízení, kde je sankce až půl miliónu.

"Pokud se řidič vymlouvá například na to, že nemá peníze na zaplacení, můžeme nasadit na kamión botičku a tím řidiči znemožnit další pokračování v cestě až do zaplacení mýtného," dodal celník.

Mýtné platí na 970 kilometrech českách dálnic a rychlostních silnic. Průměrná sazba za kilometr je 4,05 koruny.

Související témata:

Výběr článků

Načítám