Článek
S odvoláním seznámil premiér Petr Fiala (ODS) šéfa Pirátů Ivana Bartoše telefonicky až krátce před svou tiskovou konferencí. Nebyl to dost neuvážený a nedůstojný způsob?
Já to mohu hodnotit z pohledu věcí, u kterých jsem osobně byl. A to byl více než měsíc trvající stav, kdy jsme se každý týden, někdy i několikrát, setkávali na úrovni K5, K15, členů vlády a řešili jsme, že digitalizace stavebního řízení nefunguje. A jasně také bylo z úst pana premiéra řečeno, že to neohrožuje jenom ministerstvo pro místní rozvoj, Ivana Bartoše, reputaci Pirátů, ale celou vládu. Soudný člověk musel vědět, že jestli se to nepodaří dát dohromady, může to vyústit i v tento krok. Já jsem u schůzky v úterý ráno nebyl, slyšel jsem jen komentář, který mi řekl premiér.
Rakušan: Odvoláním Bartoše mě premiér překvapil
A nemůže tento způsob výrazně zkomplikovat sestavování potenciální vládní koalice po příštích sněmovních volbách, kde by vedle SPOLU byli i Piráti?
Jsem si toho vědom, proto jsem ve středu při zasedání vlády oceňoval, že do toho Ivan Bartoš příliš nevkládal emoce, že se snažil mluvit věcně. Říkal jsem, že mě mrzí, že je tam měli jiní členové strany. Protože dozvědět se od Jakuba Michálka po třech letech koaliční spolupráce, že tu celé roky vládli s oligarchy, s nekompetentními lidmi a podobně, mi přijde zbytečné. Myslím si, že koalice udělala spoustu dobrých věcí pro tuto zemi.
Přijde mi to nyní jako riziko pro příští rok, protože někdy jde vykopat příkopy snadno, ale s kým by chtěli Piráti příští rok skládat koalici, kdyby ta možnost byla, a s kým jiným bychom ji měli skládat my? Logicky jsme partneři, kteří by se měli příští rok bavit. Takže bych byl rád, kdyby emoce co nejdříve vychladly.
Vy i další členové koalice jste říkali, že nešlo o odvolání Pirátů, ale Ivana Bartoše. Ale jak by se zachovali lidovci ve stejné situaci, kdyby jim premiér bez konzultací a v rozporu s koaliční smlouvou odvolal předsedu?
My už jsme v té situaci byli, nám už se to stalo, když Mirek Topolánek v roce 2007 odvolal Jiřího Čunka. A my jsme z vlády neodešli, nechovali jsme se jako uražené malé děti.
Ivan Bartoš nám říkal, že to zvládnou, že potřebují nějaké věci doladit. Ale když v tom jedete už měsíc a nic se nemění, jak máte reagovat?
Vy už jste veřejně kritizovali Ivana Bartoše za digitalizaci stavebního řízení během léta, krátce po jejím zahájení. Neměla koalice v tu dobu vášně spíše tlumit a urychleně mu přispěchat na pomoc?
Já jsem vždycky odpovídal velmi trpělivě, že děláme maximum pro to, aby se to dotáhlo, že je na to třeba nějaký čas. Ivan Bartoš nám říkal, že to zvládnou, že potřebují nějaké věci doladit. Ale když v tom jedete už měsíc a nic se nemění, úředníci vám volají každý den a jsou z toho zoufalí, jak máte reagovat? My jsme nabízeli součinnost čtrnáct dnů a byla na to nulová odezva. Pak Ivan Bartoš představil klíčového krizového manažera celého projektu. A vy vidíte, že ten člověk nemá žádné konkrétní promyšlené kroky, které by se měly okamžitě začít dít, a že je stav zoufalý. My jsme se snažili skoro dva měsíce Ivana Bartoše a Piráty držet a podporovat. Nekritizovali jsme je. Ale když vidíte, že se stav vůbec nelepší, ani o píď, co vám zbývá, když je takový průšvih?
Příznivci Pirátů nyní na sociálních sítích kritizují, že zatímco Ivan Bartoš měl na stavební řízení půl roku a desítky milionů, ministr Martin Kupka (ODS), který to nyní převzal, dostal rok a půl a stovky milionů. Je to spravedlivé?
Nikdo nikdy neříkal Ivanu Bartošovi, ať to udělá za co nejméně peněz. To bylo jeho rozhodnutí. My jsme mu dávali ještě někdy na přelomu března a dubna prostor, ptali jsme se ho, jestli to nechce odložit, jestli to má připravené, jestli to bude fungovat. On nás všechny ujistil, že to zvládne, že to fungovat bude a že to má pod kontrolou.
Nebylo to odvolání bez konzultace v koalici určitým znamením, že je koaliční smlouva jen cár papíru?
Znovu se vracím ke koaličním jednáním, která se vedla k digitalizaci stavebního řízení a kterých byla celá řada. Kdyby tam soudný člověk poslouchal, musel by vědět, že pokud se to nezlepší, musí to ve finále vést ke konci. Toho si musí přece každý soudný politik být vědom.
Máte být místo Ivana Bartoše jmenován dočasným ministrem pro místní rozvoj. Na základě čeho?
Když mě s tím pan premiér oslovil, odůvodnil to dvěma věcmi. První je, že se nám digitalizace na ministerstvu práce daří, že tam máme kompetentní tým, který jsem schopen nasadit od prvního dne k tomu, abychom dali do pořádku digitalizaci stavebního řízení. Já jsem poslední tři dny věnoval tomu, abych byl schopen ho případně doplnit o lidi zvenčí.
Také bych se měl podívat na věci, které je nyní třeba aktuálně řešit. A to je nastartování dostupného bydlení, abychom rozpohybovali to, co se v něm nedaří, a udělali případně legislativní kroky pro zrychlení jeho výstavby.
A dá se digitalizace dávek na ministerstvu práce, která se dělá postupně, srovnávat s jednorázovou a náročnější komplexní digitalizací stavebního řízení?
Dá, protože my se už asi tři čtvrtě roku připravujeme na náročnější věci, které tam jsou. To je třeba revize dávek, přesun dávek pro osoby se zdravotním postižením z Úřadu práce na Českou správu sociálního zabezpečení, na jednotné měsíční hlášení a na některé další věci. Jsou to projekty opravdu velmi rozsáhlé z hlediska resortního propojení agend, propojení s dodavateli energií, účetních systémů firem i s katastrem nemovitostí. My ty zkušenosti máme.
Mezi svými úkoly jste zmiňoval digitalizaci stavebního řízení. Nemá ji ale nově na starosti ministr dopravy Martin Kupka (ODS)?
Ten je pověřen koordinací týmu. Moje role na MMR bude taková, abych dokázal sestavit tým a nastavil kroky tak, aby se opravdu děly. Martin Kupka je důležitý, protože aby stavební řízení fungovalo, nestojí to jenom na MMR, ale na úzké spolupráci s ministerstvem dopravy, které má pod sebou Dopravní a energetický stavební úřad. Ale také je v tom pověření zmíněn ministr životního prostředí, pod něhož spadá environmentální stanovisko. Tito lidé se nyní propojili s úředníky ze stavebních úřadů, kteří jsou pro chod stavebního řízení důležití a kteří byli opomenuti.
Ohrozili jsme peníze velkých kluků z ODS, řekl Bartoš o svém konci a omluvil se
Není to, že se digitalizace stavebního řízení z velké části vyjmula z MMR a přesunula se pod ministra dopravy, v rozporu s kompetenčním zákonem?
Role Martina Kupky je role koordinátora tohoto týmu. Ale všechna jednotlivá ministerstva, která jsou tam vyjmenována, budou konat podle kompetenčního zákona a podle toho, co jim přísluší.
Co je třeba zlepšit na dostupném bydlení, o kterém jste mluvil?
Kromě věci, které se podařilo Ivanu Bartošovi notifikovat u Evropské komise, aby se nyní mohla vypsat výzva na podporu budování tohoto bydlení, tady vidím další věci, které je nutné řešit. Například je třeba mít systém bankovních záruk pro obce a města, aby se nebály do projektů pustit a aby do nich šlo více peněz. Je také třeba se podívat na věci v rámci územního řízení a plánování a zjednodušit je. My dnes ve veřejném zájmu stavíme energetickou infrastrukturu nebo dálnice. Ale není tam výstavba dostupného bydlení, přičemž je to jeden z největších společenských problémů, zvláště pro mladou generaci. Nebo nejsou ve veřejném zájmu některé další věci, které se třeba týkají rychlejšího využití brownfieldů. To patří mezi věci, které budu chtít od úterý urychleně řešit.
MMR kritizovalo, že v rozpočtu na další rok nejsou na výstavbu veřejného bydlení dostatečné finanční prostředky. Budete to chtít ještě nějak dojednat s ministerstvem financí?
V této fázi nejde o hotové peníze, ale o to, aby se vypsaly výzvy a byly tu bankovní záruky. O nich budu chtít jednat s ministrem financí. Hotové peníze budou nutné, až přijdou první žádosti o platbu, což bude trvat minimálně rok nebo dva. V případě bankovních záruk budou potřeba v minimálním objemu, pokud někde dojde k projektům, které budou mít problémy. Ale to se dá udělat v rámci dohody, usnesení vlády, aniž bych nyní požadoval další miliardy korun.
Na jednání vlády padl dotaz, zda když odejdou Piráti z koalice, zda odejdou i jejich lidé, kteří jsou jmenováni na ministerstvech.
Budete na MMR měnit náměstky a vedení?
Ta debata je nyní předčasná. Nicméně na jednání vlády padl dotaz, zda když odejdou Piráti z koalice, odejdou i jejich lidé, kteří jsou jmenováni na ministerstvech. To je věc, kterou si musí vyhodnotit oni. Já samozřejmě mám ve zvyku, když přicházím na ministerstva, udělat opatření, aby opravdu byla maximálně funkční. Vždycky jsem udělal nějaké kroky z hlediska struktury. Ale nyní je moje role trochu jiná, budu tam velmi krátký časový úsek. Chci vytvořit stabilní tým, který bude garantovat, že se digitalizace stavebního řízení během příštích dvou nebo tří měsíců stabilizuje.
Jste pro to, aby Jan Lipavský zůstal ministrem zahraničí i po odchodu Pirátů z vlády, třeba jako nestraník?
Dovedu si to představit.
Lipavský se narychlo vrací z USA. S vystoupením Pirátů z vlády nesouhlasí
Ve středu vláda rozhodla, že se navýší objem peněz na platy o sedm procent u učitelů a o pět procent u ostatních státních a veřejných zaměstnanců. Předtím se ještě měla uskutečnit schůzka s odbory, k níž nakonec nedošlo. Proč?
Minulý týden ta schůzka nebyla možná, byly tu povodně a další související věci. Bohužel tento týden tu byla koaliční agenda. Příští týden by měla proběhnout schůzka, kde s nimi budeme jednat o rozdělení peněz do tarifů.
Do rozpočtu je propsáno přes 24 miliard korun na platy navíc. Musíme se teď dohodnout, jak se promítnou do těchto tarifů. Za mě je to tak, že lidé, kteří mají nižší výdělky a nižší tarifní třídy, budou mít navýšení vyšší. Chceme podpořit lidi, kteří byli v posledních letech postiženi inflací více.
Tarifní třídy a finanční rozestupy mezi nimi mají odrážet potřebné vzdělání a náročnost jednotlivých prací. Tím, že se přidá nižším třídám, se ale rozdíly mezi nimi mažou, ne?
Ono k určitému zploštění docházelo už v minulosti a dojde k němu i nyní. Ale jestliže je tady volání po tom, abychom podpořili lidi se středními a nízkými příjmy, je nutné udělat tento krok. Je správný.
Je nesmysl, aby rostl důchodový věk donekonečna.
Ve Sněmovně jde do druhého čtení penzijní reforma. Chcete zmírnit pozměňovacím návrhem způsob, jakým by měl v budoucnu růst důchodový věk. Namísto dvou měsíců by to mělo být jen o jeden měsíc za ročník. Ale zase tam není stanovena žádná maximální hranice. Jak zajistíte, aby věk odchodu do penze nerostl i v okamžiku, kdy bude průměrná naděje dožití stagnovat?
Ošetříme to tak, aby se precizně zaručilo, že taková situace nenastane. Vláda bude muset každých pět let na základě analýzy přihlédnout k tomu, jak probíhá demografický vývoj. Měla by mít možnost podle něj nárůst na nějaký čas zastavit. Každých pět let to bude muset na základě vývoje vyhodnotit. Je nesmysl, aby rostl důchodový věk donekonečna.
Změnu prý chcete provést i u výchovného.
Předložíme pozměňovací návrh, který bude garantovat, že se propočte rodinný vyměřovací základ za dobu rodičovské a výchovné. Propočtou se obě hodnoty a ta, která bude pro člověka výhodnější, mu bude přiznána.