Článek
„Byl to světový unikát, aby silnice druhé třídy procházela radnicí,“ řekl při zprovoznění obchvatu ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Městečko přeložením silnice o unikát přichází. „Téhle rarity se velmi rádi zbavujeme, budova dostává hodně zabrat, auta radnici pořád poškozovala a nemělo cenu to ani opravovat. Třikrát týdně byla znovu a znovu odřená,“ uvedl starosta Jílového Pavel Pešek.
Podle něj po stávající silnici II/105 obcí projede 250 tisíc aut za měsíc, což dokládá důležitost severního obchvatu.
Horní Počernice usilují i o zastřešení části dálnice
Úsek dlouhý 1,6 kilometru stál 168 milionů korun a je jednou ze staveb souvisejících s plánovanou dálnicí D3 mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Dálnice se má napojit na Pražský okruh poblíž Jesenice, povede kolem Jílového a dál přes Posázaví na jih.
Proto se musí připravit napojení na dálnici. Počítá se ještě s jižním obchvatem Jílového, nových silnic se má dočkat i Jesenice a severní obchvat si vymínil také Benešov.
„Vše je součástí celého komplexu staveb spojených s dálnicí. Souvisí s tím i výstavba vodovodů do některých lokalit,“ potvrdil Kupka. Stavba chybějící části dálnice by podle něj mohla začít v roce 2027.
„Je třeba zajistit co nejmenší dopad na okolí, ale kapacitnější spojení na jih je nezbytné a je třeba překonat historické zpochybňování této trasy,“ připomněl ministr i odpor vůči dálnici.
Podle kritiků je alternativou rozšíření stávající benešovské silnice I/3, ale podle ministerstva to není dostačující a reálné.