Článek
Nové elektrické vlaky budou jezdit od roku 2023 na tratích z Brna směrem do Tišnova, Blanska, Břeclavi a Křenovic. Provozovat je bude dopravce, který vzejde ze soutěže.
„Nyní máme podepsanou smlouvu s Českými drahami do konce roku 2022 s tříletou opcí, takže podle výsledků soutěže se může začít jezdit i později než v roce 2023. Nicméně České dráhy budou přebírat nové vlaky postupně, jak je bude výrobce dodávat, a budou s nimi jezdit,“ dodal Hanák.
Z původních šesti zájemců se kvůli krátké dodací lhůtě přihlásili s nabídkou jen dva výrobci. Vedle Škody ještě švýcarský Stadler, který nabízel vlaky o 400 milionů korun levněji.
Škoda Transportation dostala zakázku pro varšavské metro za osm miliard
Hodnotící komise však Švýcary vyřadila kvůli tomu, že vlaku chyběla čtyři sedadla do požadované kapacity a jednalo se pouze o sklopná sedadla na místě pro vozíčkáře. Dále nedodrželi požadované rozmístění zásuvek a USB portů a špatně vyplnili jednu přílohu nabídky.
Aby kraj získal dotaci, musí být všechny vlaky vyrobené nejpozději v roce 2022. Každé další zdržení by znamenalo, že na vlaky vyrobené po tomto datu kraj dotaci nezíská.
Jižní Morava se vydala cestou, kterou nezvolil žádný jiný kraj. Všechny ostatní objednávají službu od dopravců, kteří ji zajišťují vlastními vozidly. Jedenatřicet nových vlaků má kapacitu 310 sedících, zbylých šest 140.