Článek
Ačkoliv tržby českých e-shopů letos nepřekonají dosavadní rekord z druhého covidového roku 2021, období pandemie pomohlo rozvoji e-commerce významně. Češi se tehdy rychle naučili objednávat na webu i obědy.
Zatímco v předcovidovém roce 2019 dosáhly tržby českých e-shopů 155 miliard korun, o dva roky později vyskočily na 223 miliard. V následujících dvou letech po znovuotevření ekonomiky sice tržby klesaly, přesto však loni činily 185 miliard korun.
„Covidové roky přinesly razantní nárůst obratů a změnu zvyků v oblasti on-line nakupování. Češi se naučili nakupovat i základní položky na internetu, což se přeneslo až do dneška. Zvykli jsme si objednávat vše od potravin až po nábytek. Na internetu pořizujeme i služby,“ řekl Novinkám Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.
Letos očekává, že celá e-commerce utrží meziročně o pět procent více.
Ftaláty, olovo i brom. Hračky objednané z Číny bývají toxické
Výdejny e-shopů úspěšně fungovaly už před covidem, ale zato samoobslužné výdejní boxy zažily boom právě v uplynulých čtyřech letech.
„Zatímco v roce 2021 si boxy jako nejčastěji využívaný způsob dodání vybralo jeden a půl procenta nakupujících, letos už to bude přes 45 procent,“ upřesnil Vetyška.
Nemáme, tak objednáme
Dalším výrazným trendem, který nastartovalo karanténní uzavření restauračních prostor i nařízený home office kancelářských pracovníků, je rozvážka jídel a potravin.
„Období lockdownů výrazně urychlilo spuštění rozvozové služby, kterou jsme v roce 2020 spustili v rekordním čase pouhých dvou týdnů, půl roku před původním plánovaným startem,“ připomněl Jakub Moško, generální ředitel Bolt Food.
A přišla i řada dalších firem, z nichž některé fungují dodnes, například Foodora.
Řada podniků se tehdy proměnila a soustředila se právě na rozvoz jídla bez vlastních prostor pro hosty. V prvních měsících zájem rostl a klesal souběžně s uzavírkami a rozvolněními. Poptávka ale zůstala a Bolt Food dnes operuje v jedenácti městech a poskytuje pracovní příležitosti tisícům kurýrů.
Jinak ovšem covid hlavně škodil. Dopadl třeba na klasické hospody. Ty na venkově nezřídka musely skončit. Lidé si zvykli scházet se po garážích či popíjet pivo z plechovky doma před televizí.
Místo do kina se Češi začali obracet k internetovým platformám jako Netflix a papírové knihy mnohdy častěji nahrazovaly ty elektronické nebo audioknihy.
Hodně lidí si také zvyklo objednávat potraviny on-line, což pomohlo e-shopům typu Rohlík.cz nebo Košík.cz
„Koronavirové měsíce byly zatěžkávací zkouškou. A přestože ve své době jsme se dostávali skoro každý den na nové rekordy, aktuálním pohledem to byl jen malý zlomek objednávek, které nyní denně rozvážíme,“ řekl mluvčí Košík.cz František Brož. Tržby firmy loni pokořily dvě miliardy korun.