Článek
„Těm mostům hrozí pád. Kdyby tam najelo deset kamiónů za sebou, tak je to velmi reálné. Anebo kdyby tudy třeba prosvištěl jen jeden kamión s těžkým nákladem a najednou zabrzdil, tak platí totéž, protože na těch mostech je výrazně posunuté ložisko,“ řekla v úterý Právu Křítková.
V tuto chvíli mohou po obou mostech jezdit sníženou maximální rychlostí 50 km/h alespoň osobní vozidla, jenže podle Křítkové nelze vyloučit zákaz veškerého provozu, a to už v nejbližších dnech, ne-li hodinách.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Vedení ŘSD se proto snaží domluvit na co nejrychlejší opravě havarijního stavu se zhotovitelem stavby, kterým je společnost Eurovia, a to na jeho náklady v rámci záruční odpovědnosti. Mosty jsou přitom v běžném provozu teprve čtyři roky.
Nechtějí další Vilémov
„To je můj osobní odhad. Nikdo nechce další oběti,“ připomenula Křítková tragickou událost z minulého týdne, kdy ve Vilémově spadl opravovaný silniční most a pod troskami zahynuli čtyři dělníci. Tamní most ale nepatřil pod státní ŘSD, ale kraji. K nynějším opatřením u mostů v Ostravě by však podle ní ŘSD přistoupilo i bez ohledu na tuto tragédii.
Nikdo nechce další oběti
Jenže podle šéfky ŘSD i právníků této státní společnosti odmítá Eurovia jakoukoli zodpovědnost za špatný stav mostů.
„Zhotovitelé svoji záruční odpovědnost za vznik těch vad odmítli a reklamace ŘSD dosud nevyřešili. Ale minulý týden došlo k jednání a budeme v něm pokračovat,“ uvedla Křítková.
Jde tedy o další z celé řady sporů mezi ŘSD a Eurovií – i tento již skončil u rozhodčího řízení.
„Je to předmět žalob podaných na podzim roku 2012, doplněných právě o tyto dva mosty v dubnu 2013. Tehdy ale ještě nebyly v tak velmi vážném stavu, nicméně od té doby se jejich stav průběžně zhoršuje,“ uvedl k tomu právník Martin Kramář z advokátní kanceláře Weil, Gotshal & Manges, která ŘSD u rozhodčích sporů zastupuje.
Sesouvají se a zatéká do nich
„Řešíme s Eurovií, že by na vlastní náklady měla provést opravu, a chceme se s ní domluvit, protože potřebujeme, aby začali okamžitě,“ podotkla Křítková.
Doplnila, že zhotovitel stavby musí udělat analýzu a do 15. září navrhnout způsob řešení opravy, přičemž 22. září od něj ŘSD očekává konečný návrh řešení.
Mosty mají podle vedení ŘSD dvě zásadní vady. Problém je s vychýlením ložiska mostů nad únosnou hranici, konkrétně o 7,5 centimetru. Zjednodušeně řečeno, oba mosty se sesouvají na stranu.
Druhým je pak voda z kanalizace uvnitř mostu, která prosakuje a stéká přímo do něj.
„Kdyby mrzlo, tak to popraská,“ poznamenala Křítková s tím, že na některých místech jsou vidět už teď obří praskliny. Odborníci nyní posun mostů z jejich ložisek kontrolují každý pátek.
Mosty, které stály každý zhruba čtyřicet miliónů korun s DPH, přitom nestojí v Ostravě řadu let.
„Jejich stav se průběžně zhoršuje, přestože ty mosty jsou šest let nové. Na to se ptám i já, jak je to možné – hlava mi to nebere. Je to samozřejmě o kvalitě té stavby,“ nechápe současnou dramatickou situaci Křítková, která ŘSD vede od 1. srpna.
Mosty byly podle informací z ŘSD předány zhotovitelem k 31. prosinci 2008 a do běžného provozu uvedeny v roce 2010, přičemž po nich denně projelo v průměru 5000 aut.