Hlavní obsah

Jelen tu zabil řidiče. Z nebezpečného úseku na Novoborsku je teď za 550 milionů oplocený čtyřpruh

Ze tři a půl kilometru dlouhého dvoupruhového úseku mezi Novým Borem a Svorem na Českolipsku je teď čtyřpruh. Nebezpečný úsek, kde došlo i ke smrtelným nehodám, nechal stát rozšířit a oplotit. Ředitelství silnic a dálnic za to zaplatilo 550 milionů korun.

Foto: Michael Polák, Novinky

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nechalo silnici mezi Novým Borem a Svorem rozšířit na čtyřpruh.

Článek

Přestavěný úsek, na kterém dochází k souběhu dvou silnic I. třídy - I/9 a I/13, se oficiálně otevřel ve čtvrtek.

Před 17 lety, v únoru 2007, se ve stejném úseku, který tehdy z obou stran svíral poměrně hustý lesní porost, odehrála děsivá tragická nehoda. Osmapadesátiletý řidič tu zahynul poté, co mu čelním sklem proletěl jelen.

V autě v osudnou chvíli cestovali čtyři lidé - starší rodiče a jejich dvě dospělé dcery. Cesta za nákupy se ale proměnila v horor. Do silnice vběhlo více zvířat. Před jedním jelenem řidič ještě přibrzdil, srážka s druhým už ale byla nevyhnutelná.

Jelen skočil do auta, zabil řidiče

Krimi

„Jelen vběhl z lesa na vozovku přímo před projíždějící vůz a po čelním nárazu proletěl do kabiny. Těžce zraněného řidiče se nepodařilo oživit ani přivolaným dobrovolným hasičům, ani později zdravotníkům ze záchranné služby,“ popisovala novinářům před 17 lety mluvčí hasičů.

Podobná tragédie už by se u Svoru neměla opakovat. Velký kus lesa podél silnice kvůli jejímu rozšíření zmizel a celý úsek je teď z obou stran oplocený.

Smrtelnou nehodu používalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) i jako argument, když muselo vysvětlovat, jestli rozšiřování jinak rovného úseku není zbytečné vyhazování stamilionů korun. Argumentů, proč to bylo potřeba, má ale více.

„Je tu souběh dvou silnic I. třídy, dlouhý úsek sváděl k předjíždění a byl nepřehledný. Docházelo tu ke srážkám se zvěří a byly tu dvě smrtelné nehody,“ řekl Jan Wohlmuth, šéf liberecké správy ŘSD. „Rozšířením a oplocením se zabránilo srážkám se zvěří, pro kterou tu vyrostly i dva nové ekodukty, a z nebezpečné křižovatky před Svorem se stal kruhový objezd,“ doplnil.

Foto: Michael Polák, Novinky

Na místě nebezpečné křižovatky u Svoru vyrostl kruhový objezd

O nehodách v nebezpečném úseku mluvil ve čtvrtek při otevření i generální ředitel ŘSD Radek Mátl. „Bylo tu snad 150 nehod v období před zahájením stavby. Těžká i lehká zranění, střety se zvěří i střety s protijedoucími vozidly,“ upozornil šéf státní firmy. „Naše silniční síť by měla být bezpečná a pro všechny odpouštějící, to znamená, aby uměla odpouštět chyby a právě nové čtyřpruhové uspořádání bude bezpečnější a doprava tu bude plynulejší,“ dodal.

Ve výhledu se podle něj očekává, že rozšířeném úseku by mělo projíždět až 17 tisíc aut denně, na což by dvoupruhová silnice nestačila.

Stát, potažmo ŘSD už u Nového Boru připravuje i navazující stavbu - obchvat Svoru. Tato stavba je už vysoutěžená a má stavební povolení. Měla by vyjít na bezmála 470 milionů korun bez DPH. Práce by měly začít na podzim, nebo nejpozději v příštím roce.

Ministerstvo se zdráhá říci, kde se bude jezdit 150 km/h

Ekonomika
Související témata:
Svor
Silnice I/9
Silnice I/13

Související články

Výběr článků

Načítám