Článek
Průměrný Čech sní za rok 80 kilogramů masa, z toho polovinu tvoří vepřové, následuje drůbeží a hovězí. Spotřebu jehněčího masa přitom statistici samostatně nesledují, je zahrnuté do skupiny „skopové, kozí, koňské“. V posledních několika letech se spotřeba v kategorii drží na 0,4 kilogramu. Konzumace samotného jehněčího podle chovatelů stagnuje, i když některé z obchodních řetězců tvrdí, že registrují nárůst poptávky.
Celoročně fungují jen jediná jatka jehněčího masa v Česku
„Trochu se nám snižují stavy ovcí, takže nelze čekat velkou změnu. Český spotřebitel je konzervativní, bohužel jsme ho nedokázali přesvědčit, že by měl jehněčí vyhledávat,“ řekl Novinkám předseda Svazu chovatelů ovcí a koz Vít Mareš. Jehněčí tak zůstává masem, které větší část českých zákazníků jí jen na svátky jara.
„Na Velikonoce začínají zabíjet jehňata a vykupovat i masokombináty, které se tím jinak celý rok nezabývají. Celoročně fungují jen jediná jatka v Česku,“ upozornil Mareš. Jde o jatka v Hlavečníku u Kladrub nad Labem.
Přebytky jehněčího masa podle něj míří do Rakouska, Německa, teď je velký odbyt také do Nizozemska. Tamní firma nakupuje v Česku živá jehňata, končí většinou na trhu ve Francii. Spotřebě v uvedených zemích pomáhají i muslimské menšiny, které nekonzumují vepřové.
„Asi třetina jde do speciálních obchodů pro labužníky, třetinu berou Arabové a třetina jde do supermarketů,“ popsal předseda svazu chovatelů.
Potvrdil informace obchodníků, podle kterých je jehněčí dovážené z Nového Zélandu levnější než to z Česka. Zatímco farmy v Evropě mají stovky kusů, v Austrálii a na Zélandu to jsou tisíce kusů. Velkochov snižuje cenu, pomáhají i přírodní podmínky. Cena je tak ve výsledku nižší i přes náklady na dopravu.
Mareš soudí, že většina novozélandské produkce míří do hotelů a restaurací, které odebírají maso po celý rok. Na Velikonoce je pak výraznější podíl jehněčího od českých farmářů.
Řetězce už chystají akce
V aktuální nabídce řetězců je jehněčí hlavně z dovozu. „Od čtvrtka budeme mít v nabídce chlazenou jehněčí kýtu s kostí z Nového Zélandu za 229 korun za kilogram,“ řekla mluvčí Kauflandu Renata Maierl.
V Tesku prodávají jehněčí kotletu s kostí z Chile, balení 450 gramů za 179 korun a jehněčí plec z Irska za 349,90 korun za kilo. V Globusu stojí kilo jehněčí kýty 279 korun za kilogram. Řetězec má jehněčí v nabídce i během roku, nabízí ho z Česka a z Irska.
„Jehněčí maso už není vnímáno pouze jako symbol Velikonoc. Díky dobré stravitelnosti a nízkému procentu tuku jeho obliba roste a do svého jídelníčku ho v průběhu roku pravidelně zařazuje čím dál více Čechů. V předvelikonočním období zaznamenáváme nárůst prodejů v řádu desítek procent,“ řekla Novinkám mluvčí Globusu Pavla Hobíková.
Z velkých řetězců jehněčí ani na Velikonoce neprodávají například v Lidlu, kde do nabídky na svátky zařadili husu a kachnu. Lidé nyní víc nakupují také ryby, jako je například losos.