Článek
Jak jste na nápad založit malý pivovar přišli?
S hlavním sládkem jsme byli spolužáci z gymnázia a pak během studií na vysoké škole v Brně jsme spolu chodili na pivo.
Po návštěvě jednoho z minipivovarů nás tehdy napadlo, že by se to dalo dělat lépe. Když jsme viděli grafiku, názvy piv i piva samotná a kolik to všechno muselo stát, říkali jsme si, že to je skoro zmařená investice.
Začali jsme se o to zajímat, sbírat informace a vařit pivo doma v garáži. Vzhledem k tomu, že se dařilo a vyhráli jsme domovarnické soutěže, začali jsme hledat prostor a vymýšlet značku.
Minipivovarům se přes pokles odvětví daří
V roce 2012 jsme založili firmu, potom koupili nemovitost a v roce 2014 jsme otevřeli malý pivovar v Potštejně.
Moc jsme tomu zpočátku nerozuměli a mysleli jsme, že prodat ročně dva tisíce hektolitrů bude až moc. Pak jsme zjistili, že se výstav na tuto hranici dostal okamžitě. Pivovar jsme rozšířili, každý rok jsme něco přidali nebo zvětšili, a to se děje do dneška.
Velký zájem zákazníků byl tedy hned od počátku?
V podstatě okamžitě. Vsadili jsme na svrchně kvašená piva, což v té době nebylo až tak běžné.
Malé pivovary, kterých byla proti dnešku sotva polovina, sázely hodně na ležáky. Svrchně kvašená piva dělal Matuška a Kocour a pár pivovarů, které začaly s námi, třeba Albrecht nebo Zichovec, a byla po nich velká poptávka.
Dělali jste reklamu, nebo si o vašem pivu lidé řekli mezi sebou?
Lidé si o tom řekli. Dostali jsme naše pivo do hospod, kde se scházeli lidé, kteří tato piva vyhledávali.
Barů nebo hospod, které dokázaly ovlivnit scénu v Čechách, bylo v roce 2015 šest až osm. A když si to v nich ti lidé řekli, tak se to rozšířilo rychle. Žádnou kampaň jsme dělat nemuseli.
Komunita ještě nebyla tak veliká, ale samozřejmě už byly sociální sítě. Barů nebo hospod, které dokázaly ovlivnit scénu v Čechách, bylo šest až osm. A když si to v nich ti lidé řekli, tak se to rozšířilo rychle. Žádnou kampaň jsme dělat nemuseli.
Proč jste zvolili název Clock?
Od začátku jsme chtěli být moderní, a ne navazovat na nějaký sto let uzavřený pivovar. Nejdřív jsme chtěli nazvat pivovar Robot, ale narazili jsme na problém s ochrannou známkou.
Chtěl jsem, aby značka neměla žádné háčky nebo čárky a byl ji schopen vyslovit kdokoli odkudkoli. Chtěli jsme, aby to bylo technické. Když padnul Robot, vymysleli jsme dalších patnáct dvacet názvů, které nám k tomu seděly, a z nich jsme vybrali Clock.
Kde se vaše piva nejvíc prodávají?
Nejvíc se rozveze do restaurací hlavně v Praze, ale zavážíme i do Brna, Hradce Králové nebo Pardubic a nemálo už i kolem Potštejna. Samotná pivnice takovou spotřebu nemá. On-line pořád roste, ale pro nás je to pořád nejmenší část prodejů.
Jaké máte plány do budoucna?
Doufám, že výstav postupně poroste, ale nemáme ambici vyrůst do nebes. Pořád se držíme pod deseti tisíci hektolitry a byl bych nerad, abychom se dostali přes patnáct tisíc, pivovar by se musel rozšířit a ztratilo by to rodinnou atmosféru, která tady teď je.
„Hospoda končí, všem děkuji za přízeň.“ Vesnické lokály skomírají
Kolik lidí v pivovaru pracuje?
Včetně pivnice už nás je dvaadvacet.
Minipivovary na rozdíl od průmyslových pivovarů teď problémy s odbytem nemají…
Snížení spotřeby nevnímáme, náš výstav stále roste.
Zaznívají hlasy, že se v hospodách pije méně piva, protože klesla kupní síla obyvatel…
Ve velkých pivovarech vládne marketing a ekonomické oddělení, zatímco u nás, když se řeší, jak má pivo chutnat, vládne sládek.
A pivo je pak takové, jaké má být. Když je potřeba, aby pivo stálo ve výrobě 1,50 Kč, tak nikdy nemůže být tak senzoricky výborné jako pivo, u kterého neřešíte, kolik bude výrobně stát.
Mám pocit, že lidi mají peněz dost. Než aby si dali šest piv z plastové lahve, raději si koupí dvě piva z minipivovaru.
Lidé dnes tíhnou k regionalitě, chtějí řemeslné věci. Není to jen o pivu, vidím, že rostou pekárny, kavárny, každý kouká po malé pražírně.
Lidé chtějí potraviny od někoho, kdo to dělá se zaujetím, a ne po milionech a miliardách hektolitrů a tun, a jsou ochotni za to víc zaplatit. Mám pocit, že lidi mají peněz dost. Než aby si dali šest piv z plastové lahve, raději si koupí dvě piva z minipivovaru.
Mohou minipivovary pomoci venkovským hospodám?
Určitá cesta to je. Když máte malý pivovar, tak tam lidé přijedou raději než do hospody s pivem z velkého pivovaru. Není to ale jen o pivu, ta hospoda musí být něčím zajímavá, zvláštní, aby lidé měli důvod do ní jít.
Když půjdu do hospody, kde se o pivo nikdo dobře nestará, nic dobrého k jídlu nenabízí, tak nemám důvod se tam vracet. Když ale bude služba zajímavá, myslím, že lidé do hospody chodit budou.
Spotřeba piva klesá, bude to pokračovat?
Myslím, že ano. Vidím i v rodině, že pro mladší příbuzné už není pivo takový tahák. Když jsem byl mladší, pivo bylo jasná jednička a nic jiného jsme nepili. Ale mladí mají mnohem širší nabídku a spousta z nich ani alkohol nevyhledává a raději si koupí nějaký nealko mix.
Spotřeba piva bude klesat a bude se tlačit k méněstupňovým pivům. Třeba Prazdroj s pivem Proud cílí na mladé, je to nízkoalkoholické sladké pivo a takový je teď trend. V příštích letech půjdou hodně nahoru nealkoholická piva. My už máme v nabídce tři druhy, dvě děláme občas a jedno nastálo, a nabídku budeme určitě rozšiřovat.