Článek
„Z informací společnosti vyplývá, že se odbory chovají nezodpovědně, nedodržují standardní postupy a odmítají plnit svou úlohu zástupců zaměstnanců. Právě naopak: odbory se chovají maximálně zodpovědně a myslím si, že nyní je již naprosto jasné, komu o co ve skutečnosti jde,“ stojí ve videozprávě, kterou odbory zveřejnily na kanálu YouTube.
Uvádí v ní také, že Hyundai Motor Manufacturing Czech například odmítá lidem vyplatit mimořádný bonus za historický zisk ve výši takřka 14 miliard za rok 2023, protože musí platit vývoj a pokuty za nesplnění emisních cílů.
Dále že chce firma zdražit stravu, zrušit ustanovení řešení odstupného v případě dlouhodobé ztráty zdravotní způsobilosti nebo propustit 100 zaměstnanců, přičemž zhruba stejný počet lidí v říjnu přijala.
Nošovický Hyundai přeruší na den výrobu. Kvůli malému zájmu o elektroauta

Podle předsedy odborů v nošovickém Hyundai Patrika Fupša by v případě, že by se podařilo firmě prosadit svůj návrh, klesla lidem nominální i reálná mzda. „Všechno, co navrhují, je do minusu,“ řekl Novinkám a upozornil, že návrh zaměstnavatele by zhoršil podmínky zaměstnanců i odborů.
Ty informovaly zaměstnance, že vedení firmy nechce o ničem jiném jednat. „Zkusili, nevyšlo jim to. Nebudeme akceptovat takový způsob vyjednávání,“ sdělil Fupšo s tím, že vyjednávání se tak po druhém kole ocitlo v patové situaci.
„Rozdíly mezi naším a jejich návrhem je propastný. Nyní opět vyzýváme zaměstnavatele k reálnému protinávrhu, který nebude znamenat zhoršení podmínek,“ osvětlil předseda odborů a dodal, že pokud firma nebude reagovat, vyčkají ze zákona nutných 60 dnů od posledního jednání, a pak se obrátí na zprostředkovatele. „Stávající kolektivka platí do konce března, takže nejsme u zdi,“ připojil.
„Kolektivní vyjednávání nekomentujeme veřejně“
Mluvčí Hyundai Motor Manufacturing Czech Petr Michník uvedl, že probíhající kolektivní vyjednávání veřejně nekomentují. „Obecně můžu říct, že při každém kolektivním vyjednávání, i mimo ně, je naším cílem zlepšovat pracovní podmínky zaměstnanců při zachování dlouhodobé prosperity společnosti,“ nastínil.
Důkazem zlepšování mzdových podmínek má být mimo jiné nárůst mezd. Podle Michníka byla loni průměrná mzda na dělnických pozicích v automobilce 55 497 korun, což bylo o 17 procent víc než v roce 2022. Od letošního ledna pak vzrostly základní mzdy o 7,8 procenta.
Společnost Hyundai zaměstnává v závodě v Nošovicích na Frýdecko-Místecku asi 3100 lidí, dalších zhruba 8700 zaměstnanců pracuje pro její přímé dodavatele.
Odbory v Liberty šokoval razantní návrh na snížení platů: Horší než v divokých devadesátkách
