Hlavní obsah

Jeden odstraní, dva vyrostou, ŘSD na léto slibuje velkou čistku nelegálních billboardů

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) eviduje u dálnic a silnic I. třídy zhruba 3350 nelegálních billboardů. Z blízkosti komunikací přitom měly zmizet už zhruba před sedmi lety, místo toho stále vznikají nové. V České televizi to v neděli řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Od ledna platí novela, která odstranění zjednodušuje, Mátl očekává, že v létě začne velká čistka .

Foto: Radek Plavecký, Právo

Technika Ředitelství silnic a dálnic při odstraňování billboardů u dálnice D1.

Článek

„Od zavedení zákazu v zákoně o pozemních komunikacích bylo odstraněno přes 5000 billboardů,“ řekl Mátl. Proces odstraňování byl ale podle něj zdlouhavý a provázely jej obstrukce majitelů, jako popírání vlastnictví, nepřebírání obsílek. Není výjimkou, že hned vedle odstraněného poutače na mostě či vedle vozovky vyroste jeden nebo dva nové. Případně je odstraněný billboard posunut jen o několik metrů dál. „Zákon se nerespektuje, umísťuje se to načerno,“ komentoval Mátl.

Od začátku roku ŘSD odstranilo 20 poutačů. „Na začátku roku po novele jsme obeslali stavební úřady, jakmile nám přijdou stanoviska, že jsou poutače nelegální, tak odstraňujeme,“ dodal.

Děti Země uspěly u soudu, stavba D49 se musí přerušit

Domácí

Velkou „čistku“ billboardů slibuje během léta, už na to mají domluvené firmy a haly pro skladování zabavených poutačů.

Zrychlení a zjednodušení odstraňování reklam má za cíl novela zákona, která platí od letošního ledna. Nově se vlastník nebo správce komunikace při objevu nového reklamního zařízení obrátí na příslušný úřad s dotazem, zda je povoleno. Pokud není, má povinnost ho odstranit. Vlastníka reklamního poutače pak musí informovat například na internetu a poutač bude skladovat až tři roky na jeho náklady. Nevyzvednutý nelegální poutač nechá vlastník nebo správce komunikace sešrotovat.

Dříve bylo potřeba zahájit s vlastníkem zdlouhavé řízení o odstranění billboardu, a i když jej nakonec odstranil, mnohdy jej přemístil jen o několik metrů dál a řízení se muselo uskutečnit znovu.

ŘSD chce v první řadě začít odstraňovat billboardy, které ohrožují bezpečnost silničního provozu. Těch je menšina. Odstraňování reklam a jejich uskladnění podle Mátla vyjde správce silnic na desítky milionů korun.

Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích platná od září 2017. Majitelům reklamních ploch nařizuje z bezpečnostních důvodů jejich odstranění, pokud jsou blíže než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy.

Myšlenka zmrazit kopec a pak hloubit tunel pro D35 neprošla

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám