Hlavní obsah

Je to náš produkt? Vzdor vůči Trumpově celní politice se šíří po celé Kanadě

5:19
5:19

Poslechněte si tento článek

Cla, která americký prezident Donald Trump uvalil na Kanadu, probudila v Kanaďanech ekonomický patriotismus. Lidé bojkotují americké zboží ve velkém a místo toho nakupují značky s javorovým listem. Podobně se chovají i samotní prodejci. Vzdorovitý postoj, zdá se, navíc neslábne a za svůj ho přebírá celý národ.

Z regálů v kanadském Ontariu stahují americký alkoholVideo: Reuters

Článek

Nedlouho poté, co USA uvalily 25procentní dovozní cla na Kanadu, začala místní hospoda v Torontu odstraňovat ze svého jídelního lístku všechny americké produkty – od nachos přes kuřecí křídla až po pivo. Vše nyní musí pocházet buď z kanadských, nebo alespoň z neamerických surovin.

„Jsem ráda, že se zbavujeme amerických výrobků a podporujeme místní podniky. Myslím, že je to důležitá věc,“ řekla britskému serveru BBC majitelka hospody Leah Russellová.

Foto: Justin Tang, ČTK/AP

Braň se, Kanado. Shromáždění v reakci na hrozby amerického prezidenta Donalda Trumpa vůči kanadské suverenitě na Parliament Hill v Ottawě v neděli 9. března 2025

Kanada se připravuje na náraz, cla její ekonomiku citelně zasáhnou. O to více ale jsou Kanaďané odhodláni americké výrobky ignorovat. Celostátní bojovou náladu dokresluje například pozoruhodný návrat vládní Liberální strany, která se díky silnému vlasteneckému postoji vůči Trumpově celní politice podle průzkumů vrátila do čela před říjnovými volbami.

Virální hit

A patriotismus v lidech před pár dny vyvolal i herec Jeff Douglas, tvář kdysi známé reklamy na kanadské pivo Molson Canadian s písničkou „I Am Canadian“. Douglas minulý týden natočil novou, odlehčenou verzi vlasteneckého videa s názvem „We are Canadian“, které se v zemi stalo virálním hitem.

Ne vždy se přitom jedná přímo o bojkot amerických produktů. Někdy jsou reakce na Trumpova cla alespoň symbolické, jako například v jedné kavárně v Montrealu. Podnik změnil název kávy americano na svém jídelním lístku na „canadiano“, podotýká BBC.

Sílu vlny vlastenectví negativně pocítila i veřejnoprávní televize CBC potom, co odvysílala pořad, v němž byli Kanaďané dotazováni, co si myslí o tom, že by se země stala 51. státem USA, jak Trump několikrát naznačil. Pořad vyvolal u veřejnosti velký odpor, mnozí používali při kritice slova „zrada“.

Trump sice svá cla zvolnil, a v případě automobilek dokonce pozastavil až do 2. dubna, škody už ale podle mnohých napáchal, a tak třeba šéf vlády provincie Ontario Doug Ford neustoupil od svého plánu uvalit odvetná vývozní cla na elektřinu, kterou Kanada dodává až 1,5 milionu domácností v několika amerických státech.

Kanaďané reciproční akce své země vesměs podporují a tvrdí, že by měly zůstat v platnosti, dokud nebudou americká cla zcela smetena ze stolu.

Sporná nálepka s červeným javorem

Důsledné praktikování vlasteneckého přístupu ale není jednoduché. Jak se totiž ukazuje, v supermarketech je u některých potravin dovážených z USA obtížné najít kanadskou alternativu, všiml si server zmíněné televizní stanice CBC.

I když některé obchody zákazníkům práci ulehčují a k cenovce u kanadských produktů přilepují štítek s javorovým listem jako poznávací znamení, ne vždy to musí být pravda.

„Náhodou jsem vzal do ruky plechovku polévky a viděl jsem, že i když měli na všem červené javorové listy, produkt byl ve skutečnosti vyroben v USA. Bylo to uvedeno přímo na plechovce,“ svěřil se Jim Kreski, obyvatel Ontaria, po své nedávné návštěvě obchodního řetězce FreshCo.

Foto: Arlyn Mcadorey, Reuters

„Pro dobro Ontaria, pro dobro Kanady. V odpovědi na americká cla na kanadské zboží, produkty vyrobené v USA nebudou dostupné do odvolání. Hledáte alternativu? Zeptejte se našeho týmu,“ hlásá nápis jednoho z kanadských obchodů s alkoholem v Ontariu.

Když objevil stejný problém i u dalších produktů, zeptal se na vysvětlení obsluhy. „Řekla mi, že pokud to byla kanadská společnost, která koupila zboží, tak k tomu dávají javorové listy. Chápal jsem, co říkala, ale myslím, že je to klamavá praktika. Pro mě to není správné,“ řekl.

Stejný princip obchod uplatňuje i v případě výrobků, na kterých se Kanada podílela, ačkoliv nakonec byly dovezeny z USA.

Těžké dilema

Pokud je ovšem člověk při svých nákupech takto důsledný, časem také narazí na problém s dostupností některého výrobku, a to obzvlášť v menších městech, kde je výběr potravin omezenější. Lidé se navíc často musí rozhodovat mezi cenovou dostupností a touhou podpořit domácí producenty.

Podle Mika von Massowa, profesora na Ontario Agricultural College a odborníka na ekonomiku potravin, není překvapením, že výběr kanadského zboží může být komplikovaný.

„Někdy je těžké definovat, co je kanadské. Každý z nás si musí určit svou vlastní hranici toho, co je přijatelné,“ řekl CBC. Jako příklad uvedl pomeranče, které nelze pěstovat v Kanadě, ale zároveň existují kanadské společnosti vyrábějící produkty z dováženého koncentrátu pomerančové šťávy. „Je to kanadský produkt?“ položil řečnickou otázku von Massow.

Výběr článků

Načítám