Článek
Jaký má situace ve Volkswagenu dopad na Škodu Auto?
Situace ve VW je nyní velmi vážná, od války je to za posledních 80 let nejhorší situace. Jedním z důvodů je elektromobilita. My jsme udělali z pohledu ekologie dobré kroky, elektromobilita je dobrá cesta. Chtěli jsme být vpředu, ale zůstali jsme v tom sami. Evropa zůstala konzervativní a nepodpořila e-mobilitu tak, jak slibovala. Řešily se volby, Ukrajina, ale ne třeba tlak Číny.
Je clo na auta z Číny řešením?
Otázka cla je problematická, třeba Francie pro něj je, Německo proti. My jsme zase dělali chytrou horákyni a nehlasovali jsme ani tak, ani tak. Může být smrtící, že Čína udělá na clo protiopatření.
Tlak Číny je zásadní, protože má mnoho výrobců aut. My jsme je to naučili, chtěli jsme tam vydělávat, ale oni se osamostatnili a teď to valí do Evropy ve velkém. Teď je to problém pro všechny zdejší automobilky.
V elektromobilitě musíme pokračovat, protože jsou strašné pokuty za emise.
Přerušuje se výroba také v českých závodech?
Odstavují se linky v Hyundai i v jiných automobilkách, my je také průběžně děláme (podle týdeníku Škodovácký odborář se ruší některé noční směny v mladoboleslavském závodě, pozn. red.), mixujeme výrobu aut. Snažíme se to dělat, jak se dá, hodně se improvizuje, ale dodavatelé se nestačí přizpůsobovat výkyvům, třeba odejdou od starších technologií a nemohou se vracet a rychle reagovat.
Není to všechno důvod pro návrat ke spalovacím motorům a ústup od tak rychlého prosazování elektrických aut?
V elektromobilitě musíme pokračovat, protože jsou strašné pokuty za emise. Ty jsou úplně drakonické. Byly nejdřív 50 euro za gram CO2, teď jsou pro příští rok 2025 stanoveny na 92 euro. Musí se proto také hledat podpora. Nevypadá to, že by EU ze strategie uhnula. Můžeme touto cestou dál jít, ale nebudeme vydělávat, a když se nevydělává, tak se musí firma zavřít. Možná by se mohlo hledat snižování emisí, ale asi to není cesta. Zákazníci chtějí jiná auta. Chtějí velké SUV, jako je Kodiaq, tam je velká váha, velký odpor vzduchu, musí mít silný motor. Lidé nechtějí malá slabá auta.
Teď se podle strategie najede nový model Elroq, cena se stáhla na minimum (podle konfigurátoru Škoda Auto začíná cena na 799 tisících korun, pozn.red.), je to stejná platforma jako Enyaq, jen o něco kratší auto. Nelze si tu dovolit stejnou cenu, když se uchytí, bude to na úkor Enyaqu, je otázka, jestli to není kanibalismus.
VW v Německu hrozí zavřením některých továren, hrozí to také u nás, nebo je ve hře, že by si Německo stáhlo nějakou výrobu od nás?
Propustit Němce je strašně drahé. Mohli by požadovat, abychom ze solidarity část výroby přesunuli k nim, ale bylo by kontraproduktivní nás zavřít, máme progresivní modely. Už v minulosti se přesunulo třeba Citigo do závodu VW v Bratislavě, pak se ukončilo. Teď se tam dělá Superb a také to není žádná hitparáda. VW nás může stáhnout dolů.
Hrozí v českých závodech propouštění?
U nás propouštění není, řeší se to přes agenturní personál. Máme tady polštář 2900 externích pracovníků, kteří mají smlouvy o přidělení. Vůbec se teď nenabírají lidé zvenčí, zaměstnanci se přesouvají v rámci firmy a odcházejí přirozenou fluktuací.
Jaké je cesta z této situace?
Tohle je krize jako hrom. Evropská unie by měla stáhnout drakonické pokuty za emise. Vstupy na výrobu elektrického auta jsou strašně drahé, kdo jede elektrickou vlnu, tak na tom prodělává – a vydělává se jen na tom, že se za elektromobily neplatí pokuty. Přitom není žádná podpora, ani podpora sítí a nabíjecích bodů. Naopak, třeba Praha chce dát stejné podmínky pro parkování elektrickým jako spalovacím autům.
Přivítali bychom, aby se nemusely platit takové pokuty za emise, aby se zrušila hranice 2035 pro zákaz spalovacích motorů, aby se mohly promíchat modely.