Hlavní obsah

Je čas přezout auto na zimu, servisy mírně zdražily

Motoristé začali přezouvat na zimní pneumatiky. Tyto anebo celoroční gumy s odpovídajícím dezénem je nutné mít na autě od 1. listopadu, pokud je na vozovce sníh, led či námraza nebo se to dá předpokládat. Servisy už mají napilno, někde cena přezutí i pneumatik mírně stoupla.

Foto: Miroslav Homola, Právo

Kompletní přezutí osobního auta vyjde v pneuservisu Miroslava Bartáka na frekventované Vídeňské ulici v Brně na 900 korun.

Článek

U oslovených pneuservisů ve středních Čechách vyjde přezutí kol u osobního auta od tisícikoruny výše. Celkem běžná cena je 1200 až 1300 korun. Velmi záleží na druhu vozu, velikosti pneumatik.

„Rozmezí je celkem velké. Záleží, v jakém stavu jsou ráfky, kolik se dává závaží, ale běžná auta bez závaží platí kolem 1300 korun,“ potvrdila Novinkám Blanka Hnízdilová z pneuservisu v Kladně. „Pokud jsou ráfky v horším stavu, musí se čistit a kartáčovat, a to znamená zhruba 200 korun navíc,“ dodala. Ceník v tomto podniku zůstal po loňsku stejný.

Rozptyl v cenách je také u jednoho z pneuservisů v Kolíně. Například kola na ocelovém disku tam vymění za 960 korun, kola na hliníkovém disku přezují za 1180 korun a kola na velmi rozšířených vozech SUV za 1300 korun. Loni zdražovali asi o 150 korun na sadě, letos ceny ponechali beze změn.

„Řidiči už hodně jezdí, nával ještě asi bude, ale i teď je to hodně znát,“ doplnil provozovatel pneuservisu Jiří Skoupý.

Přetížených kamionů neubývá. Někteří řidiči u sebe vozí 100 tisíc na pokutu

Ekonomika

Své ceníky mají také oficiální servisy Škoda. V nich záleží na modelu. Podle informací jednoho ze servisů Laurety Jelínek se u nejprodávanějšího modelu Octavia platí 1300 korun za výměnu kompletních kol a 1690 Kč za výměnu pneumatik, tedy jen přezutí gumy.

„V tomto případě se musí guma sundat a zase nasadit, takže je to pracnější. Je v tom zahrnuto i mytí kol,“ uvedl přijímací technik. Řidičům doporučil spíše měnit komplety, tedy celá kola než jen pneumatiky. „Když se dvakrát ročně musejí roztáhnout a navlékat, lem se tím namáhá a trpí,“ upozornil.

Kompletní přezutí osobního auta přijde v pneuservisu Miroslava Bartáka na frekventované Vídeňské ulici v Brně na 900 korun. Podle jeho majitele zvedli u běžných aut proti loňsku ceny o stokorunu. Při výměně letních kompletních kol za kompletní kola zimní se platí jen 480 korun za auto.

„Jde nejen o výměnu či přezutí, ale i o kontrolu brzdového systému, případně dalších součástí vozu. Jestliže je nutné odstranit nalezené závady, tak se ceny liší, stejně jako v případech, kdy se jedná o kola speciální či velkých rozměrů,“ upřesnil Barták.

Jak doplnil, pro zajištění poptávky rozšiřuje podnik nárazově na začátku sezony přezouvání mimo běžnou pracovní dobu od pondělí do pátku i o víkendy s tím, že se jedná většinou o předem objednané zakázky.

Základní pravidla u zimních pneu

U pneumatik na zimu je povolena minimální hloubka dezénu čtyři milimetry pro auta do 3500 kilogramů. U větších je to šest milimetrů.

Nová zimní guma má hloubku dezénu osm a více milimetrů.

Poznají se podle označení symbolem hory s vločkou. Ty celoroční nesou označení M+S, z anglického mud and snow čili sníh a bláto.

Pozor na pravidla v zahraničí, například v Německu označení M+S nově nestačí.

Povinnost přezutí na zimní gumy neplatí pro motocykly. Dezén však vždy musí mít hloubku alespoň 1,6 milimetru.

Zimní gumy se vyrábějí hlavně pro skútry a endura. Zkušení motorkáři za sněhu a ledu ani nevyjíždějí.

Podle údajů Českého statistického úřadu vychází sada čtyř nových zimních pneumatik v průměru na 8470 korun, proti loňsku o 260 korun dráž. O něco dražší jsou gumy z e-shopu, kde se započítává i cena za doručení. Nárůst cen na internet je také vyšší, přes deset procent. V akcích jde ale na webu najít i zvýhodněné nabídky. Nabízí se třeba zimní pneu Barum Polaris pod 1400 korun včetně dopravy. Komplet tedy vyjde na 5600 Kč.

Jde o zdraví i o peníze

Teploty i podmínky pro jízdu automobilem jsou v zimě a v létě diametrálně rozdílné. Měnit letní pneumatiky za zimní je hlavně otázkou bezpečnosti, která je podpořena i legislativou. V Česku jsou zimní pneumatiky povinné od 1. listopadu za předpokladu, že je na vozovce sníh, led, námraza nebo se to dá předpokládat. Případně pokud to vyžaduje místní značení.

Pakliže průměrná denní teplota klesá pod sedm stupňů Celsia, jsou vlastnosti letních pneumatik nedostatečné. Při těchto teplotách totiž začíná jejich běžná guma tvrdnout, což snižuje jejich přilnavost.

Pokud se někdo stane účastníkem dopravní nehody v zimním období a nemá přezuto, měl by počítat s postihem od pojišťovny. Ať už nehodu způsobil, nebo ne, pojišťovna může krátit plnění náhrady škody z povinného ručení, a to až o pětinu.

„Případně pojišťovna plnění zcela zamítne, pokud budou pneumatiky sjeté víc, než je minimální výška dezénu. Takové vozidlo je totiž nezpůsobilé a nemá na silnici co dělat,“ upozornil Martin Thienel ze společnosti Kalkulátor.cz.

Segmentem, který v poslední době zaznamenává poměrně velký boom, jsou celoroční pneumatiky. Splňují všechny legislativní předpoklady pro zimní pneu. Jejich jízdní vlastnosti však nejsou ideální ani v zimě, ani v horkém létě. Dvojnásob se proto u nich vyplatí nekupovat ty nejlevnější značky.

Podle odborníků se hodí pro ty řidiče, kteří najezdí do pěti tisíc kilometrů ročně a jezdí ve větších městech, kde je péče o vozovky v zimě zajištěna, anebo v nížinách s mírnějšími zimami.

Zásadní změna v povinném ručení: Uhraďte ho hned, jinak smlouva neplatí

Ekonomika

Výběr článků

Načítám