Článek
Oprávněnost žaloby podnikatel dokládá pěticí posudků, které si nechal zpracovat. Společnost RegioJet o tom v úterý informovala v tiskové zprávě.
V roce 2008 dráhy na správce kolejí převáděly majetek a činnosti související s údržbou železničních tratí. Šlo zejména o vozidla určená k opravám kolejí, budovy sloužící jako zázemí, depa, dílny nebo administrativní objekty, řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Takzvaná živá dopravní cesta tvořená zaměstnanci, například výpravčí, signalisté nebo závoráři, byla na správu železnic převedena o tři roky později.
"Pokud by chtěly ČD tento majetek prodat běžně na trhu, nezískaly by za něj ani polovinu toho, co nakonec dostaly od státu," uvedl Jančura, jehož společnost drahám konkuruje na trase mezi Prahou, Ostravou a slovenskými Košicemi. Podle něj šlo většinou o bezcenné pozemky, komerčně nevyužitelné budovy, v mnoha případech dokonce o ruiny.
Podle Jančury převáděný majetek nadhodnotila společnost PricewaterhouseCoopers, která znalecký posudek vytvořila těsně před převodem a navíc až poté, co stát na převod majetku vyčlenil právě 12 miliard korun. "Znalec nereflektoval předpisy upravující poskytování veřejné podpory a neprovedl ocenění podle toho, za jakou tržní cenu by bylo majetek skutečně možné prodat," uvedla ve zprávě společnost RegioJet patřící do skupiny Student Agency.
S převodem nádraží se čeká na Brusel
Aktuální spor není jediný, který majitel žlutých vlaků a autobusů proti Českým drahám vede. Dlouhodobě kritizuje chystaný převod nádraží na SŽDC, který rovněž označuje za nedovolenou státní podporu a požaduje, aby je státní dopravce další státní organizaci předal bezúplatně. České dráhy to ale odmítají, podle nich by porušily povinnost spravovat vlastní majetek s péčí řádného hospodáře.
S převodem nádraží se stále vyčkává na schválení Evropské komise. ČD by za ně mohly od SŽDC podle odhadů dostat přes čtyři miliardy, dráhy původně hodnotu majetku vyčíslily na dvojnásobek. Peníze za nádraží by ČD pomohly udržet rating dluhopisů, který je důležitý pro jejich dlouhodobé financování. V letošním roce dráhy s penězi za nádraží v rozpočtu nepočítají. Naopak SŽDC tvrdí, že už má na převod vyčleněné peníze a do oprav dvou stovek největších nádraží v zemi hodlá následně investovat přes osm miliard korun. [celá zpráva]