Hlavní obsah

Jančura je připraven soudit se na Slovensku o slevy na železničním jízdném

Soukromý dopravce RegioJet bude na Slovensku od 17. listopadu dávat studentům a důchodcům stoprocentní slevu na komerčních spojích. Bude však od ministerstva dopravy požadovat kompenzaci stejně jako státní dopravce. Slovenská vláda se totiž rozhodla, že od 17. listopadu budou jezdit tito lidé dotovanými vlaky zdarma.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto

Článek

Majitel dopravce Radim Jančura opírá chystaný postup o právní posudky, které si nechal vypracovat. Pokud firmě stát jízdné nevrátí, je připravena se soudit.

Žluté vlaky vyjely z Prahy přes Žilinu do Košic v polovině října, od poloviny prosince vyjedou tři páry vlaků i mezi Bratislavou a Košicemi a budou konkurencí pro komerční vlaky InterCity i dotované rychlíky národního dopravce ZSSK.

RegioJet si nechal kvůli jízdnému zdarma vypracovat dva právní posudky, které říkají, že povinnost poskytovat slevy má i on. A to podle evropského práva, které je nadřazené právu slovenskému.

"Slovenské ministerstvo dopravy schválilo slevy, aniž by mělo právní posudek. Teď si nechá vypracovat oponentní posudky," řekl Jančura.

V případě, že by ministerstvo dopravy odmítlo proplácet stoprocentní slevu, následoval by podle Jančury nevyhnutelný soud. "Jinou možnost ani nemáme, i když soud může trvat dlouho," připustil.

V Česku se například již několik let táhne vyšetřování antimonopolního úřadu, u něhož si Jančura a konkurenční soukromý dopravce LeoExpress stěžovali na predátorské ceny Českých drah v době, kdy vstoupil se svými vlaky na trať Praha - Ostrava.

Jančura: Polovina Slováků bude jezdit zdarma

Opatření slovenské vlády premiéra Roberta Fica je podle Jančury špatné a on souhlasí s těmi odborníky, kteří míní, že dojde k destrukci veřejné dopravy.

"Stát má hledat možnosti úlev pro slabší sociální skupiny, ale ideálně je to dělat cíleně. Takto bude moct vlakem zdarma cestovat polovina Slováků. Spoje budou přeplněné a sníží se kvalita. Už teď ZSSK vytahují vyřazené vozy a půjčují si od Českých drah ty nejhorší vagóny," poznamenal Jančura. ZSSK se chystají od poloviny prosince přidat přes sto nových spojů.

Ve slovenských vlacích podle něj dojde k opačnému efektu, než jaký je cíl veřejné dopravy.

"Ti, co vlakem musí jezdit, už jezdí. Snahou má být přilákat ty, kteří jezdit nemusí. Přesvědčit je, aby nechali auto doma. Teď spíš někteří lidé z vlaků odejdou," míní Jančura. Dopravci podle něj navíc nebudou motivovaní, aby přitáhli na železnici další cestující. Zmínil, že opatření je také do značné míry diskriminační, protože cestujících autobusy se vůbec nedotkne. Ti budou za veřejnou dopravu platit i nadále.

Ficova vláda přišla se schválením stoprocentní slevy před listopadovými komunálními volbami. [celá zpráva]

Ještě před spuštěním opatření už však ZSSK na serveru Pravda.sk varují, že ne všichni cestující zdarma se do vytížených spojů dostanou a budou si muset zaplatit, nebo jet jindy. Například Trnavský kraj ruší masivně autobusové spoje.

Související články

Výběr článků

Načítám