Článek
Fond plánuje Jančura založit v případě, že ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) nezruší všechny soutěže na opravu dálnice D1. Fond by měl financovat nezávislé supervizory. Těm by pak mělo ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) i Správa železniční dopravní cesty v rámci namátkových kontrol zajistit přístup na všechny stavby i ke všem dokumentům.
„Nezákonné praktiky dělají z našich dálnic nejdražší a zároveň nejméně kvalitní nově budované dálnice v Evropě. Totéž platí i o železničních koridorech. Cílem této aktivity bude i vynucování odpovědnosti za odstranění skrytých vad i u staveb již předaných,“ sdělil Jančura.
Podle Jančury zvolilo ŘSD v případě D1 zbytečně zdlouhavou a nákladnou metodu opravy, když chce kompletně vyměnit betonový povrch vozovky. Zároveň nepřipravilo objízdné trasy a kvůli plánovanému rozšíření vozovky o tři čtvrtě metru, které ale nezvýší počet jízdních pruhů, se bude muset přestavět většina nadjezdů a mostů.
Jančura navrhuje opravit D1 metodou tzv. fragmentace, kdy se stávající betonový povrch rozbije na menší části a pak se na něj položí asfaltová vrstva. Údajně by se tak ušetřilo deset z plánovaných 22 miliard korun a dvě třetiny času. [celá zpráva]
Ministerstvo dopravy odmítlo, že by připravovaná modernizace D1 byla předražená. „Byla na ní vypsána standardní výběrová řízení, která snížila cenu proti odhadům o 40 procent,“ uvedl mluvčí resortu Tomáš Neřold s tím, že se dálnice nachází v katastrofálním stavu a že je nejvyšší čas začít s opravami a nikoliv s diskusemi o technologii stavby.