Hlavní obsah

Jančura chce hlídat nezákonnosti při výstavbě silnic

Praha

Přibližně do měsíce by chtěl Radim Jančura, majitel společnosti Student Agency, založit nadační fond, který bude financovat kontrolu nezákonných dohod při výstavbě silnic a dálnic. Prostředky poskytne samotná Student Agency.

Článek

Fond plánuje Jančura založit v případě, že ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) nezruší všechny soutěže na opravu dálnice D1. Fond by měl financovat nezávislé supervizory. Těm by pak mělo ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) i Správa železniční dopravní cesty v rámci namátkových kontrol zajistit přístup na všechny stavby i ke všem dokumentům.

„Nezákonné praktiky dělají z našich dálnic nejdražší a zároveň nejméně kvalitní nově budované dálnice v Evropě. Totéž platí i o železničních koridorech. Cílem této aktivity bude i vynucování odpovědnosti za odstranění skrytých vad i u staveb již předaných,“ sdělil Jančura.

Foto: David Ryneš, Novinky

Připravované opravy mostů na D1 a mosty, které budou bez náhrady

Podle Jančury zvolilo ŘSD v případě D1 zbytečně zdlouhavou a nákladnou metodu opravy, když chce kompletně vyměnit betonový povrch vozovky. Zároveň nepřipravilo objízdné trasy a kvůli plánovanému rozšíření vozovky o tři čtvrtě metru, které ale nezvýší počet jízdních pruhů, se bude muset přestavět většina nadjezdů a mostů.

Foto: Petr Horník, Právo

Dálnice D1

Jančura navrhuje opravit D1 metodou tzv. fragmentace, kdy se stávající betonový povrch rozbije na menší části a pak se na něj položí asfaltová vrstva. Údajně by se tak ušetřilo deset z plánovaných 22 miliard korun a dvě třetiny času. [celá zpráva]

Ministerstvo dopravy odmítlo, že by připravovaná modernizace D1 byla předražená. „Byla na ní vypsána standardní výběrová řízení, která snížila cenu proti odhadům o 40 procent,“ uvedl mluvčí resortu Tomáš Neřold s tím, že se dálnice nachází v katastrofálním stavu a že je nejvyšší čas začít s opravami a nikoliv s diskusemi o technologii stavby.

Výběr článků

Načítám