Hlavní obsah

Jak se staví dopravní priorita. Z desítky let plánovaného velkého brněnského okruhu není hotová ani půlka

3:42
3:42

Poslechněte si tento článek

Brno

S velkou slávou se v listopadu otevřela další část brněnského velkého městského okruhu. Na ulici Žabovřeská tak zmizel ostudný špunt, který roky blokoval dopravu v západní části města. Na dlouhou dobu to ale bude poslední velká radost pro řidiče, dotažení dalších etap okruhu, který se plánuje od roku 1947, je zatím velmi vzdálené.

Foto: ŘSD

Plán na dokončení velkého městského okruhu v Brně.

Článek

Jak Novinky informovaly, necelý kilometr dlouhý úsek, jehož stavba zahrnovala i půlkilometrový tunel pro tramvaje, vyšel na více než dvě miliardy korun.

Letos se pro řidiče otevřela i část okruhu s estakádou na druhé straně města u Tomkova náměstí za 2,3 miliardy korun a stavbaři zrekonstruovali i část v Bauerově ulici. I tak ale zatím funguje jen necelá polovina z plánovaného okruhu.

Foto: archiv ŘSD

Pohled na nově otevřenou část okruhu na Žabovřeské

„Velký městský okruh Brno v celkové délce 20 km bude po svém kompletním dobudování nejdůležitějším prvkem silniční části dopravního systému Brna. Z hlediska velikosti investice se jedná o projekt v rozsahu desítek miliard korun. Jeho realizace je připravována již od roku 1947 a záměr jeho výstavby patří dlouhodobě mezi priority ve výstavbě silniční sítě v České republice,“ řekl v Brně ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Po sedmasedmdesáti letech plánování nemá druhé největší tuzemské město hotovou ani polovinu okruhu. První část byla otevřená v roce 1998. Zatím řidiči jezdí po 10,7 kilometru okruhu z celkově plánovaných 21,9 kilometru.

Foto: ŘSD

Pohled na část okruhu u Tomkova náměstí směrem od Husovického tunelu na Vinohrady

A další kilometry okruhu jen tak nepřibydou. Estakáda u Tomkova náměstí končí před kopcem, na němž leží sídliště Vinohrady. Tam letos v září začala ražba průzkumné štoly pro stavbu budoucího tunelu. S ním by se mohlo začít v roce 2028.

Navázat by měly části nazvané Ostravská a Bratislavská radiála s dokončením ve třicátých letech. Úplně ve hvězdách je pak poslední část na jihu města.

Ministerstvo: Roli hrají peníze i politický vůle

To, že desítky let plánovaná stavba ještě není hotová, přičítá ministerstvo dopravy její náročnosti. Mluvčí resortu František Jemelka poznamenal, že řada velkých dopravních staveb, které se v poslední době dostavěly či budují, má původ už v první polovině 20. století.

„Od prvních myšlenek k realizaci každé dopravní stavby však musí být udělané velké množství práce, od potvrzení ekonomické efektivity záměru, stabilizace v územně plánovacích dokumentacích, souhlasného stanoviska EIA, složité majetkoprávní přípravy až po existenci potřebných finančních zdrojů a politickou vůli projekt vůbec realizovat,“ popsal Jemelka.

Všechny tyto aspekty podle něj ovlivnily i brněnský velký městský okruh, podtrhl ale, že na konci roku 2024 alespoň částečně dostavěný k dispozici.

„Stále pracujeme projektově zejména na východní a jižní části tak, aby mohl být jednou v podobě okružní silnice I/42 dokončen celý v plném rozsahu. Projekt obsahuje velké množství tunelových staveb, proto není jednoduchý jak z hlediska projekčního, tak i z hlediska nalezení finančních zdrojů,“ dodal mluvčí.

Výběr článků

Načítám