Hlavní obsah

Jak se nenechat při předvánočních nákupech napálit

Právo, Jiří Vavroň
Praha

Co komu hezkého koupit, jak udělat radost. To je v předvánočním období hlavním motorem našich nákupů. Aby se nakupování stalo skutečně pohodovou záležitostí, a nikoli zdrojem možných problémů, je podle České obchodní inspekce (ČOI) potřeba mít na zřeteli několik zásad, které vás ochrání před problémy, zklamáním a dlouhými reklamacemi.

Foto: Novinky

Ilustrační foto

Článek

Při nákupu v klasickém kamenném obchodě, ale i u stánků či obchodů, kde je v prodeji spotřební zboží za akční ceny nebo zde nabízejí sezónní slevy, by měl zákazník vyžadovat zboží, u kterého by neměly chybět povinné informace – cena, informace v českém jazyce o výrobku, např. materiálové složení či jak výrobek správně používat. Každý prodejce by měl na vyžádání vydat doklad o zakoupení se všemi náležitostmi (spotřebitel musí o doklad požádat, není to automatická povinnost prodejce).

Každý zákazník může spotřební zboží reklamovat během prvních dvou let od zakoupení, tato doba se automaticky prodlužuje s reklamací. Pro reklamaci není nutný originální obal ani účtenka, spotřebitel ale musí být schopen doložit nákup zboží, např. výpisem z bankovního účtu. O reklamaci by mělo být rozhodnuto ihned, u složitějších případů do tří dnů.

Obliba e-shopů

Vyřídit reklamaci (odstranit vadu) by měl prodejce stihnout maximálně do 30 dnů. Prodejce podle inspekce hradí i případné výdaje spotřebitele spojené s oprávněnou reklamací. Spotřebitel ale neuspěje s reklamací zboží, o jehož poškození věděl před koupí nebo které bylo kvůli poškození zlevněno.

Internetové obchody jsou stále oblíbenější. Při nákupech v e-shopech se ale vyplatí dodržovat rovněž několik zásad, radí inspekce. Možným problémům se kupující spíše vyhne, když zbystří pozornost při příliš výhodných cenách při porovnání s dalšími prodávajícími.

Varovné jsou podle ČOI rovněž nepřesné údaje o prodejci – možnost kontaktu pouze e-mailem nebo přes PO BOX – nebo pokud ceny zboží nebo služeb nejsou uvedeny včetně DPH nebo případných dalších poplatků. Zkušenost radí také v neznámém a nevyzkoušeném e-shopu neplatit předem.

I v e-shopu je možné odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu (neplatí ale u novin, časopisů, zboží podléhajícího rychlé zkáze, zvukových a obrazových nahrávek vyňatých z obalu nebo výrobků upravených podle vlastních představ).

Půjčky s rozumem

Řada lidí řeší v předvánočním období nedostatek hotovosti půjčkou. Radosti z možnosti koupit svým blízkým vytoužený dárek by mělo pomoci pár praktických rad při uzavírání smluv o půjčce.

Především každou nabídku na výhodné půjčení peněz je rozumné porovnat s nabídkami dalších společností. Možná vám pak už tak výhodná nepřijde. Podle pracovníků České obchodní inspekce není rozhodně hanba poradit se o půjčce s odborníky, finančními poradci nebo s rodinou.

Ministerstvo průmyslu a obchodu tento týden spouští nový facebookový profil s názvem Ochránce spotřebitele. Bude poskytovat nejen potřebné informace, jak bez problémů nakupovat, ale umožní i vzájemné sdílení zkušeností spotřebitelů, které pomůže získat zdravé spotřebitelské návyky. Maskotem profilu se stala sova jako symbol moudrosti při nákupu.

Výběr článků

Načítám